A szabad akaratról – XXVII.

A szabad akarat a szabadság legfontosabb megnyilvánulása, az emberi autonómia alapja. Ezt megalapozni a gazdaság vagy a politika nem képes, ezek legfeljebb biztosíthatják a szabad akarat gyakorlásának számos szükséges, de nem elégséges feltételét. Szabad akaratának gyakorlására kizárólag az egyén képes, ez nem társadalmi, és nem közösségi aktus, de a szabad akaratot gyakorló emberek közössége, társadalma jóval fejlődőképesebb, mint a szabad akaratuk gyakorlásáról lemondó embereké.

A szabad akarat nem függ az állam- vagy kormányformától. A legnagyobb zsarnokság idején is elképzelhető, hogy valaki szabad akaratát gyakorolva cselekszik, és egy viszonylagosan demokratikus államrendben is milliók mondhatnak le szabad akaratuk gyakorlásáról.

A szabad akarat nem azonos a liberális szabadságjogokkal. Ezek megléte – illetve viszonylagosan nagyobb arányú megléte, mert a meglétük mindig viszonylagos – természetesen kedvezhet a szabad akaratnak, de nem pótolhatja az annak gyakorlásához szükséges egyéni lelki érettséget.

A pénz jelentősen korlátozhatja a külső cselekvés lehetőségét, de nem a szabad akarat gyakorlását. A szabad akarat nem anyagi, hanem erkölcsi-lelki kategória. A pénz megléte vagy hiánya nem gyakorolhat rá olyan hatást, mint például az újabban már a hagyományos liberális szabadságjogokkal együtt emlegetett szabad utazás kategóriájára – utóbbi természetesen pénzfüggő külső cselekvés, és mint ilyen, alapjában jelszószerű, illuzórikus és hamis.

Szabad akaratból erőszak nem fakadhat. A háború, amely a történelem régebbi korszakaiban az élet egyik lehetséges kerete volt, mára alapvetően erkölcstelen fogalommá vált. “A háború lehetetlenségének hirdetése értelmiségi kötelesség.” (ECO, U. 1998: 22.)

Szintén nem fakadhat szabad akaratból semmiféle bosszúállás. A háború és a bosszú elvének elvetése a két legfontosabb elv, amelyekkel az elmúlt XX. század az emberiség fejlődéséhez hozzájárult. Igaza csak annak van — és szabad akarattal is az rendelkezik — aki képes a megbocsátásra. A megbocsátás elve önmagunkra is vonatkozik; meg kell tudnunk önmagunknak bocsátani azokat a dolgokat, amelyek önvádként nyomasztják a lelkiismeretünket. Nekünk és a többi embernek ez is közös érdekünk. Ahogy a végzet semmiféle formája nem létezik, ugyanúgy nem létezik “örök életre” tönkretett lelkiismeret, és nem létezik “végképp elrontott” élet; az ember lehetőségei határtalanok.

Szabad akaratból fakadó szabad cselekvés minden olyan emberi megnyilvánulás, amely összhangban van az emberiség morális egységének és a szeretetnek az elvével. Ezen kereteken belül az ember egyetemes mozgástérrel rendelkezik; megvalósíthatja és kiteljesítheti önmagát, részesülhet a kommunikáció és a közösségi élet által létrehozott dologi és nem dologi természetű javakból, alkothat és boldog lehet.

Mindannyian magunkban hordozzuk a szabad akaratot és az ahhoz szükséges erkölcsi megfontolás képességét. “…cselekedd azt, ami méltóvá tesz rá, hogy boldog légy.” (KANT, I. 1995: 607.)

VÉGE

Hozzászólások

Laci kedves, az, aki az egész tartalmas írásból, csak az utolsó

idézetre koncentrál moralis alap nélkül, bizony könnyen tévútra tévedhet.

lnpeters képe

Igen, de ezt Kant is csak az írása végére tette oda.

Pete László Miklós (L. N. Peters)