Hogy' állunk Istennel, mi magyarok

Hogy állunk Istennel mi, magyarok?
Ha nem mondja:
Vagyok,
Vagy nem vagyok,
Ha nem makog, mint szegény Darwin majma,
S nem vet csodát,
Mint kést az avas vajba,
Nem is létezik?

Hogy állunk Istennel mi, magyarok?
Ha nem vet rigolyás átkot a vágyra,
Ha nem néz be gyomorba,
Nászi ágyba,
Ha nem cibál a hegyre fel,
Ha nem rendel eleve el,
Ha nem predesztinál,
Tán azt hisszük,
Hogy semmit sem csinál?

Hogy állunk Istennel mi, magyarok?
Őt természeti jelenségnek
Képzeljük talán,
El Ninónak az univerzum
Túlsó oldalán?
Tán tudományos kísérlettel
Megismerhető,
S képletekbe foglalható
Lenne?
Éppen Ő?

Hogy állunk Istennel mi, magyarok?
Tán azt hisszük,
Hogy a világ oly folyást vehet,
Isten helyett cselekedni
Szerencsénk lehet?
Ha a sorsunk nem találjuk,
Kezébe veszi,
Ha gyávák vagy restek vagyunk,
Amit kéne, azt helyettünk
Isten megteszi?

Hogy állunk Istennel mi, magyarok?
Hogy van, vagy nincs
Azt kutatni hiábavaló;
Akár volt, vagy akár nem volt trójai faló,
A város elesett,
De Homéroszban örökkévaló
A város
És a faló.
És Tróját már nem éri kárhozat;
Mert Homérosz jobban őrzi,
Mint akárhány
Tudós dolgozat.

Hogy állunk Istennel mi, magyarok?
Hogy van, vagy nincs
Azt kutatni rég nem érdemes,
Mert nem a léte az,
Ami lényeges.
Nem megtorol;
Csak válaszol,
És bennünk lakozik,
És útravalót ad nekünk,
Ha nem is létezik.

Hozzászólások

Jó kis tükröt tartottál elénk :)

lnpeters képe

Köszönöm, hogy belenéztél.

Pete László Miklós (L. N. Peters)

"Nem megtorol;

Csak válaszol,

És bennünk lakozik,

És útravalót ad nekünk,

Ha nem is létezik."

Nagyon igaz sorok! Tetszik a téma is és jó ujjak irányitották a tollat! :)

Vajdaságban, egy Tisza parton fekvő faluban születtem. Egészségügyi középiskola után dolgoztam a baleseti sebészeten, majd a szülészeten. Közben befejeztem a főiskolát

M. Karácsonyi Bea képe

Nagyon igaz...

Először is, meg kell hogy mondjam, a széttöredezett sorok eddig engem kicsit elriasztottak a verseidtől, ezért nagyon örülök, hogy ezt így rendbe szedted. Sokkal olvasmányosabb, igenis sokat számít a megjelenés.
Másodszor a vers tartalma nagyszerű. Ki hogyan látja Istent? Minden egyes versszak valamiféle látásmód mögé bújik és úgy teszi fel a kérdést. Van itt materialista, csodaváró, dogmatikus egyházi tanokba kapaszkodó, Istent a természettel azonosító, Istent múltba vesző kultúrkincsnek tekintő szemlélet. Minden bizonnyal még lehetne bővíteni a sort.
Végül: jó a vers, de nekem valahogy a Homéroszos versszak valamiért kilóg a sorból. Nem tudom megmagyarázni igazán, hogy miért, de nem érzem olyan jónak, mint a többit. 
 

lnpeters képe

Miklós, én ki nem állhatom a versekben a hosszú sorokat. Engem sokszor éppen ez riaszt el az olvasásuktól - nem vagyunk egyformák...

A homéroszos versszakkal viszont igazad van, tartalmilag és formailag is kilóg. Ha eszembe jut, miért került bele, talán át is írom...

Pete László Miklós (L. N. Peters)

Bocsánat, rosszul fogalmaztam. A széttöredezett sorokon a sorok közötti légüres tereket értettem, nem a sorok hosszát.

Nagyon érdekes.

Elgondolkodtam, valóban hogy is állun mi magyarok?

lnpeters képe

És mire jutottál?

Pete László Miklós (L. N. Peters)

A tartalom ebben az esetben fokozottan nem az én asztalom, de lehet, hogy később kitérek rá. Ez azonban egy jó vers, például már azért is, mert a címe figyelemfelkeltő: nem igazán mehet el mellette senki. Egyetértek, hogy olvashatóbbá teszi a szöveget a plusz üres sorok elmaradása. Ugyanakkor számomra még olvashatóbb lenne hagyományos formában. Hogy mire gondolok? Egyrészt: itt mély gondolatokról van szó, bőven teret lehetne adni hosszú soroknak. Másrészt: nekem gördülékenyebb lenne, ha csak új mondatok kezdődnének nagybetűvel (noha természetesen tudom, hogy "márkajeled" mindkettőnek az ellentéte). A rímek gondosan ki vannak dolgozva, mint minden versedben.

Sokféle közelítés szerepel a versszakokban, én egyet hiányolok, éppen azt, amelyik miatt mostanáig távol maradtam ettől a világtól: hogy az istenhitben nagyon sokan felmentést találnak az emberi felelősségvállalás alól.

lnpeters képe

Amikor írtam, konkrétan a predesztináció kapcsán gondoltam erre. A protestantizmus alapgondolata, amilyen előre mutató volt valamikor, annyira rákfenéjévé vált mára mindenféle haladásnak. Igen sokan gondolják azt, hogy Isten majd megoldja valahogy, hiszen úgyis eleve elrendelte. Ha meg azt predesztináltza, hogy világvége jön, úgse tehetünk semmit.

Igazad van, Barátom, ez nagyobb hangsúlyt érdemel mára...

 

Pete László Miklós (L. N. Peters)

A predesztináció nem a teljes protestantizmus, csak annak kálvinista ágának alapgondolata. Amennyire én tudom, a 17-18. század óta azonban már ők is megoszottak ebben a kérdésben.
A világvége eljövetele pedig nem protestáns, még csak nem is egyedül keresztény alapgondolat, bár kétségtelenül fontos része a keresztény hitnek.

lnpeters képe

Luther is azt elrendeltséget tanította, ha nem is hegyezte ki olyan erősen, mint Kálvin. Erasmus ezért fordult el tőle.

A világvége valóban nem kizárólagos keresztény elképzelés, de a világban a döntéshozók nagy százaléka protestáns - vagy annak mondja magát...

Pete László Miklós (L. N. Peters)

Lehet, hogy mást értünk predesztináció-tan alatt. Amit én ezalatt értek, az a fatalista gondolat, hogy az egyes személyek sorsa eleve elrendelt, meghatározott, ilyen a lutheri teológiában sosem volt, a két irányzat egyik szakadásának éppen ez az egyik oka.
Luther ezzel szemben éppen az egyén felelősségére helyezte a hangsúlyt, például amikor arról értekezik, hogy az egyszerű takarítónő, vagy szobalány munkája is éppen úgy istentiszteletnek számít, amennyiben azt szívvel-lélekkel, hivatástudattal csinálja. 
Vagy amikor az Istennek tett eskü hamisságára hívja fel a figyelmet és buzdítja a szerzeteseket, apácákat, hogy vizsgálják felül döntésüket, ahogyan ő maga is ezt tette.
A német keresztény nemeseket szintén a felelősségvállalásra buzdítja, ennek a felelősségnek a gondolata nélkül saját választófejedelme aligha szállt volna szembe a császári akarattal, amikor elbújtatta Luthert Wartburg várában.
Ezek mögött éppen a felelősség és nem az eleve elrendelés húzódik meg. 
Hogy Isten rendelt egy időt, amikor megítéli a világot, ez pedig szinte szó szerint megtalálható a Bibliában. A Biblia tekintélye alól pedig egyetlen keresztény egyház, teológiai gondolat sem kíván kiszakadni. Az már nem is lenne keresztény!

lnpeters képe

Luther A szolgai akaratról című könyvéből:

"„Mert mi hisszük, hogy igaz, hogy Isten mindent előre tud, és előre elrendel…, és hogy semmi sem történik az ő akarata nélkül; ebből aztán logikusan következik, hogy sem embernek, sem angyalnak, sem semmilyen más teremtménynek nincsen szabad akarata”.

Pete László Miklós (L. N. Peters)

Mysty Kata képe

Jó esik olvasnom Téged, megnyugtatsz, eligazítsz a világban!

    Kata                 

  "ne fogjon senki könnyelműen a húrok pengetésihez....!"    

lnpeters képe

Köszönöm Mindenkinek!

Pete László Miklós (L. N. Peters)

Tudom, hogy a szabad akarat sarkalatos pontja a lírádnak, de nem csak a lírádnak, hanem az életednek is. A prendesztinéció elve revizióra került sokszor már a protestantizmus különböző ágain belül is, általában véve az egyén predesztinált sorsát értették azonban efölött. Érdekes továbbgondolni a szabad akaratot az ember és a vallás összefüggésében.

Szerintem az, aki sztereotípiák által festett képeken és a történelmen keresztül néz a keresztény egyházra, az nyílván sok tekintetben béklyót lát a vallásos életben. Sőt ugyanígy gondolkoznak azok is, akik nem ismerik a tanításokat teljes mértékben, és számonkérik az emberi felelősséget és csak az isteni akarat predesztinált eljövetelébe fektetett túlzott bizalmat vagy "lezserséget" látnak ebben. Ez nem így van. A hívő élet egyáltalán nem valami "tétova várakozás" egy isteni közbeavatkozásra. Valóban vannak kérések, valóban vannak imák, valóban jönnek válaszok és valóban vannak csodák. Ezt megéljük, de nemvárakozunk ölbetett kézzel. Isten nem a lusta várakozókat hívja el, hanem azokat, akik a rájuk bízott "javakat" tettekkel forgatják meg... és nem kis szobájukban imátkozva várnak a csodára. Ima után ki kell jönni a kis szobából.


lnpeters képe

Ki bizony! Köszönöm a tartalmas fejtegetést!

Pete László Miklós (L. N. Peters)