Szerelem és líra - X.

Tizedik rész

A mindezt kísérő szabadság-demagógia egyre kevesebb embert téveszt meg. A kelet-európai létező szocializmusok lebontása átmenetileg növelte ugyan a liberális elvekben vakon bízó emberek számát, de azóta már évtizedek teltek el, a kiábrándulás egyre mélyebb.

A világot uraló (vagy uralni vágyó, hiszen ez korántsem egyértelmű) gazdasági rendszerek szeretik önmagukat valamiféle szükségszerű struktúrának láttatni; azaz a jelenlegi világhelyzetet a bőszen tagadott Isten helyett valamiféle materiális végzet által eleve elrendelt és kikerülhetetlen, valamint meghaladhatatlan szituációnak feltüntetni. Sőt többnek: az emberi lehetőségek határának. A tökéletes és felülmúlhatatlan gazdasági-politikai rendszernek. A történelem végének. Éppen úgy, ahogy az amerikai Fukuyama írta fentebb említett, Jacques Derrida által joggal kifogásolt, buta könyvében.

A világot irányító érdekcsoportok célkitűzései a lehetőségeikhez mérten kimondottan sivárnak mondhatók. Olyanok, akár a szélviharban a madárijesztő; ahogy a globalizációs propaganda mind több eleme válik hiteltelenné, annál inkább kitűnik nyers értelmetlenségük, halott mivoltuk. Kulturális háttérként egyre kevésbé bízhatnak a hagyományos erkölcsi értékeket felmutatni akaró művészetekben; inkább valami olyasmire van szükségük, ami csökött ellenkultúra jellegével nem képes a társadalmat integrálni, inkább szubkultúrára hasogatja, mert maga is csupán törékeny szubkultúra – aminek sem tiszteletet parancsoló tradicionális alapja, sem pedig komoly tömegbefolyása nincs.

Valamikor – ahogy ezt Derrida is taglalja – a multinacionális finánctőke irányítói jobboldali gondolkodású emberek voltak, és a világban is a jobboldaliságot támogatták. A Szovjetunió bukása utána azonban ennek már nem volt többé tartalma. „Magasabb körökben” a jobb- és baloldaliság különbsége elmosódott, mindkettő puszta címkévé vált. A létező szocializmus összeomlásával a baloldaliság célja, értéke, mibenléte amúgy is megkérdőjeleződött, a baloldali értékek válságba kerültek. Ekkor derült ki a globalizáció haszonélvezői előtt, hogy számukra micsoda felmérhetetlen tartalékokat rejteget a baloldaliság. Az egykori proletár internacionalizmus és a nemzetköziségre apelláló antinacionalizmus mára megmaradt, eltorzult csökevényei hasznos fegyvernek ígérkeznek a lokális kultúrák, a nemzeti értékek és a hazafiasság elleni harcban, eleve nemzetköziségre épülő, globális kitekintése pedig még némi „filozófiai” természetűnek tűnő látszatfölényt is biztosít ezekkel szemben.

A globalizáció multinacionális finánctőke által preferált szerepében a baloldaliság már nélkülözhetetlen. A liberalizmus aktuális változatával összeházasítva mára ez vált a multinacionális finánctőke vezető globalizációs ideológiájává.

Különösen szerencsés a globalizációs ideológia számára, hogy az irodalmi kánon mindig is baloldali természetű volt. Régebben akadt ugyan másféle kánon is, nemzeti kánonok elsősorban, de azt – mivel politikai értelemben kompromittálta magát; vagy eleve kompromittáltnak tekintették-  a baloldali kánonok mára régen elgyőzték, megsemmisítették, bedarálták. Helyenként a nyomait is eltüntették. Az irodalomtörténetek – főleg Kelet-és Közép-Európában – erősen féloldalasak lettek, hiszen egyedül a kánon által (utólag) szentesített szerzők, művek és irányzatok kapnak bennük helyet, úgy tűnik, mintha a kánontól eltérő szemléletű irodalom semmiféle értéket nem produkált, mintha nem is létezett volna. Egyszer majd újra kell írni emiatt a XX. századi magyar irodalom történetét is, mert a kánon mára már kimondottan akadályozza a tisztánlátást.

Az úgynevezett posztmodern elvek kapóra jönnek a multinacionális finánctőke számára, hiszen az általuk megvalósított kanonizált irodalom és költészet neki több mint ideális; az egyedüli olyan globalizált „elitkultúra”, amelyre támaszkodhat, ami a célkitűzéseinek pompásan megfelel.

A nyeregbe került posztmodern pedig éli a maga eléggé szűk kitekintésű életét folyóiratok, díjak, protokolláris rendezvények és kiadások körül; a nemzetközi kapcsolatok miatt ezt a dohos kis kalickát tágasnak képzelve nem veszi észre – vagy nem akarja észrevenni, hogy a világban voltaképpen valódi funkciója, küldetése nincs. Legalábbis valódi nincs. Bornírt kis világában jelentősnek érzi magát, és segít ideológiai falat vonni minden mással, minden igazi kultúrával szemben.

Meglepően sok energiát pazarol védekezésre, legfőképpen a dilettánsok elleni harcra. Egész mai esztétikánk egyik alapkérdése, hogy voltaképpen ki a dilettáns, kit is kell annak tekinteni. Régi korok meghatározásaival (látszólag) nem sokra megyünk, hiszen manapság éppen a kanonizált, koszorús-díjas költőink és íróink élnek és viselkednek úgy, ahogy a régebbi literátorok a hatalomnak farkát csóváló, előkelőségek és pénzemberek körül törleszkedő, díjak körül tolongó, belterjes kis világban hangosan kukorékoló dilettánsokat jellemezni szokták.

Természetesen nem véletlenül pözsög annyit a posztmodern kánon a „dilettánsok” ellen, oka van a félelemre, fél is az általa dilettánsoknak nevezett íróktól és költőktől, mint ördög a tömjénfüsttől.

Le kell szögeznem: a posztmodern kánonnak, és képviselőjének, a szürke posztmodern tömegben hemzsegő költőnek és írónak a valódi dilettánssal semmi baja sincs. Különösen a gazdaggal nincs. Az ilyenek alapítják a díjait, ösztöndíjait, pénzelik gyors egymásutánban sorjázó, valódi közönség nem olvasta köteteit, semmi jelentősről sem szóló útjait, egyesületeit, támogatják külföldi megjelenéseit, hálásan hasra esnek előtte – vagy a vendégeiknek mutogatják, mint valami különleges vadállatot.

Voltaképpen a szegény dilettánssal sincs baja a posztmodern kánonnak, sem a posztmodern költőnek. Az ilyenek alázatosan autogramot kérnek, esetleg fárasztják a költőt vagy a szerkesztőt gyöngécske írásaikkal, a ledorongoló kritikától megsértődnek – aztán előbb vagy utóbb elnémulnak.

Ők alkotják a posztmodern második és harmadik vonalát. Ez önmagában még nem is volna kellemetlen, hiszen minden korábbi korszakban megvolt a költészet minőségi elvű hierarchiája, és az élvonalbeli költők nem szokták lenézni gyengébb társaikat, tudván, hogy fontos és időnként nélkülözhetetlen részei ők is az irodalmi életnek. A posztmodern esetében ez már nem teljesen így van, hiszen a kevésbé tehetséges költők gyengébb művei ugyanazon elvek szerint épülnek fel, mint a jelentősebbeké, és időnként keményen rávilágítanak az alapelvek sivárságára is.

Máskor meg kimondottan hasznosak: író-olvasó találkozókat szerveznek, nyüzsögnek, meghívják a díjas-koszorús költőket ide vagy oda, néha interjúra kérik fel őket; mindenképpen pénzt és ismertséget hoznak a számukra. Hogy aztán az ismertséggel a „nagy művész” mennyire képes élni, az más lapra tartozik.

A posztmodern (vagy kései neoavantgarde) kánonnak igazából nem a dilettánssal van baja, hanem valaki mással. Mivel ez nagyon is érinti a szerelmi lírát, beszélnem kell róla.

Kezdeném azzal, kit is, kiket is titulálnak dilettánsnak.

Elvileg ugyebár a rossz, a gyenge, a tehetségtelen írót, költőt. Aki még esetleg erőszakos is, aki meg van győződve saját elhivatottságáról. Nyilván vannak ilyen karikatúraszerű figurák, létezésük pedig igen jól jön a posztmodern ideológusoknak, hogy minden más, az övékétől eltérő lírai megnyilvánulást teljes rosszhiszeműséggel egybemoshassanak velük.

Igazság szerint a dilettánsozásnak – nálunk legalábbis – egyre inkább politikai felhangjai (is) vannak. Bizonyos jelek arra mutatnak, hogy másutt is így van, vagy így lesz előbb-utóbb. A jelenség viszonylag friss, de egyre gyorsuló tempóban halad. Az irodalmi életben politikai alapú szekértáborok keletkeztek és keletkeznek, ami azt eredményezi, hogy a kánon által felügyelt szférák szűkülnek. Előbb-utóbb ez nyilvánvalóan oda fog vezetni, hogy dilettánssá nyilvánítanak majd minden olyan alkotót, aki nem a kánon által megkövetelt egyedül üdvözítő baloldali liberális elveket vallja, illetve aki nem tartozik ennek szekértáborába. A kánon természetéből adódóan nem tehet engedményt, sőt a globalizáció előre haladtával mind inkább elmerevedik. A más politikai hitvallást valló alkotók és művek egyre inkább kívül rekednek rajta.

A kánon elmerevedésével párhuzamosan lényegében interdiktum alá kerülnek a kánon által elvárttól eltérő formai és tartalmi törekvések, és a politikai felhangok erősödésével a kánont oltalmazó médiumok frazeológiájában az ellenfél nem csupán eretnek lesz, hanem szélsőséges is.

Ez a folyamat jelenleg a kezdeténél tart, de a tendenciája nyilvánvaló. Ezért némi visszahatás is érezhető. Jelenleg a dilettánsok kiátkozása sok esetben már olyan módon történik, ami magát, a kiátkozót kompromittálja elsősorban.

Nézzük tehát, kit is, kiket is mondanak ezen kívül dilettánsnak a gyakorlatban?

    Elsősorban azokat, akik a kánon gyakorlatától eltérő tartalmi és formavilágot valósítanak meg a lírájukban.
    Akik a kanonizált költőktől eltérő politikai vagy egyéb nézeteket vallanak.
    Akik nem tartoznak a kanonizált költők valamelyik egyesületéhez.
    Akik nem jelennek meg valamelyik kanonizált médiumban.

Természetesen érdemes ellenpróbát is tartani. Ki az, aki nem dilettáns?

    Hivatalos, kanonizált fórumok vagy médiumok által elfogadott,
    „Megfelelő” orgánumban, elsősorban folyóiratban megjelent,
    Kanonizált irányzathoz tartozó,
    Kötettel rendelkezik,
    Megfelelő orgánumtól megfelelő kritikát kapott,
    Rendelkezik a kanonizált körök által elfogadott díjjal,
    Tagja valamelyik kanonizált egyesületnek.

A felsorolás nem tartalmaz hangsúlyokat, igazából a kanonizált líra világában az előrejutás sokkal kevésbé függ az alkotás színvonalától, mint a hatalmi és a protokolláris tényezőktől, a kapcsolatrendszerben elfoglalt helytől. Nagyon leegyszerűsítve: költőnek tekinthető, aki ezt hivatalosan igazolni tudja.

A minőség másodlagos szempont, a közönség elismerése azonban egyértelműen hátrányos. Akit a „plebs” szeret, gyanús, annak populista íze van, azt nem divat elismerni, támogatni meg főleg nem. Eme kificamodott logika értelmében „az igazi költő” a „műveletlen tömeg által el nem ismert, meg nem értett. Minél kevesebben olvassák, annál nagyobb költő.

A kisszerűség megteremti a maga patinásnak tűnő kapcsolatrendszerét, és eredményesen szigetel el a valóságtól. A kapcsolatrendszernek a határokon túlra való kiterjesztése a jelentősség látszatát kelti, „világra szólóvá” teszi azt, ami voltaképpen belterjes. Ha a kommunikációs mező leszűkül, fontosnak és meghatározónak tűnnek olyan banalitások, mint hogy ki melyik egyesületből és miért lépett ki, melyikbe lépett be, ki milyen díjat vett át éppen, hol milyen pohárköszöntőt tartott, ki hány percig beszélt, mit hangsúlyozott, melyik „vájt fülű” kritikus kiket sorolt fel, és milyen sorrendben.

A jelentéktelenség a szolgálattevő média készségességéből fakadóan terjed tova. Különválik egymástól a líra, illetve a róla szóló híradás. A média már régen nem tudósít versekről, hiszen azok teljességgel érdektelenek, megelégszik helyettük a költők listájával. Listák itt, listák ott, listák amott. Ez nagyon emlékeztet arra, amikor a munkásmozgalom-történeti jegyzetek rendszeresen felsorolták a párt vezető testületének tagságát; a listában felolvad az egyén, de anélkül, hogy  a lista valamiféle közösségi bölcsesség látszatát keltené.

A költészet felülről vezérelt jelentéktelenségének fontos állomásához érkeztünk, maga a lista jelzi művek, személyes élmények és benyomások hiányát. Előttünk áll a költészet inflációjának immáron végső stádiuma. Minél hosszabb a lista, annál jelentéktelenebb, amit képvisel. A hatalom szempontjából mestermunkának tűnhet, hiszen van egy olyan sznob költészet, amelynek a hatóköre eredendően kicsi, de sikerrel gátolja egy másmilyen líra kialakulását.

„A költők a világ el nem ismert törvényhozói”?

Ilye körülmények között aligha. Csak egy belterjes szubkultúra; futballcsapatnak sok, társadalmi jelentőségű csoportnak kevés. Ahhoz azonban, hogy költőként funkcionáljanak, valóban túl sokan vannak. Hosszú, személytelen lista, sok jelentéktelen névvel.

Viszont – protokolláris jellegénél fogva – a költő státusz üres megélhetési pózzá degradálódott. Lehet vitázni az aktuális kormányzattal, milyen díjhoz mi jár. Kinek miféle anyagi támogatás dukál. Lehet önkormányzatnál, pártnál kuncsorogni kiadásért, díjért, ösztöndíjért.

A közember sokkal többet lát ebből, mint szeretnék. A fejét csóválja, és bohócnak érzi a fontoskodó költőket. Itt is egy, ott is egy. A „költő” számára valami különleges megtiszteltetés. Nem nagyon érti, hogy lehet ez „foglalkozás”.

Foglalkozása: költő…

Mit csinál reggel nyolctól este hatig – kérdi a közember. Mit csinál? Költ?

A listán annyian vannak, hogy már ezt se teszi fel. Végig se olvassa a listát.

Hovatovább a lista pótolja a közember felé az érdemi költészetet, gondolhatnánk. Ez azonban nem így van.

A szerelmi líra mégsem szűnik meg. Ahogy a szerelem sem. Fütyül a kánonra.

Folytatása következik.

Hozzászólások

lnpeters képe

Joe, nem azt mondtam, hogy a baloldaliság illegitim, hanem azt, hogy a multinacionális finánctőke ideológiája ma már a baloldaliság jelszavaira épül - és ezt tartom is, mert így van.

Azt hiszem, kicsit ragaszkodsz még mindig azokhoz a baloldaliság- jobboldaliság-definíciókhoz, amelyeket annak idején az iskolákban igyekeztek ránk erőltetni.

Azt sem mondtam, hogy az egész emberiség szövetsége ne volna alegfontosabb cél, sőt hangsúlyoztam, a globalizáció elkerülhetetlen, és igen régen zajló folyamat. A jelenlegi globalizáció azonban szerintem egyáltalán nem az emberiség tényleges szövetségét szolgálja.

Az emberiség sem létezhet úgy, hogy nem maradnak meg az egyes családok és népek. Akkor csak valami romanizált, életképtelen, bioautomata massza maradna, Joe. Amit Te említesz, a sokszor gyermeteg nacionalista megnyilvánulások válaszkísérletek a fentről jövő nyomásra. Hogy céltalanok, világos. Hogy értelmetlenek, az is.

Ma már igazából hagyományos értelemben vett jobb- és baloldal nem létezik, Joe. Politikai tartalmában egyik rosszabb, mint a másik.

A baloldal minden eszközzel igyekszik eladósítani, meg összeugrasztani mindenkivel, akivel csak lehet. Amikor kormányon van, elveszi munkalehetőségeidet, sunyi és alattomos módon korlátozza a boldogulásodat. A Feleségem négyszer volt munkanélküli, mindig baloldali kormányzás alatt.

Legfeljebb külföldre küldene bennünket, cinikusan kiárusítja bagóért az országot. A multi cimborák sok kisüzemet úgy zártak be, hogy még a röhejes vételárat se fizették ki utána. Gazdasági hozzáértését hangoztatva rombolja - a gazdaságot. Kivágatja a gyümölcsfákat, leöleti az állatállományt  "eu érdekből", az általa gyakorolt helytartószemlélet kártékonysága döbbenetes.

Ne tévesszen meg az általa irányított média ordítozta harsány áldemokrácia, ez valójában az oligarchikus pénzuralom álneve. Hisztizett-e a média, amikor elvették a tizenharmadik havi fizetést? Vagy amikor szisztematikusan csökkenteni kezdték a kisember jövedelmeit?

Nem bízom a baloldalban, akkor sem, ha - részben - egyértelműen baloldali elveket vallok abban az értelemben, ahogy azokat annak idején a francia Alkotmányozó Nemzetgyűlésben megállapították.

Természetesen a jobboldal se jobb, részben azok miatt, amiket említettél. Felhívom azonban a figyelmedet arra, hogy a jobboldal - a családi értékek védelmével, és a lokális, valamint a nemzeti kultúra fókuszba állításával - jelenleg - akarva-nem akarva - sokkal értékesebb törekvéseket ösztönöz, mint a szabadság-demagógia mellett a kisember megélhetését szisztematikusan romboló baloldal.

Ennek a baloldalnak soha többé nem szabadna kormányra kerülnie, Joe - hogy talán a jobboldalnak se, az más lapra tartozik.

Látható, hogy az országunk érdekeit jelenleg egyik fél sem képviseli. Amikor ellenzékben vannak, remekül látják a kormányzó fél baklövéseit, mihelyt azonban kormányra kerülnek, ők se lesznek jobban a Deákné vásznánál.

A jelenlegi bajaink egyik legfőbb oka a külföldi haverokkal évtizedek alatt összebizniszelt, irdatlan, a néhai hadisarcot százszorosan meghaladó, fojtogató kölcsöntömeg, ami minden kibontakozást meggátol. Lehet a fizetése érdekében állandóan újabb megszorításokkal szipolyozni a népet, de semmi értelme.

Elképesztő, mennyire látszik, hogy a felvett gigantikus kölcsönös a semmibe mentek...

Látsz-e még a világban olyat, hogy ennyi pénz, amit az országra költöttek, a legkisebb mértékben sem hasznosult? Hogy minden tönkretéve, bezárva, megszüntetve, leépítve, minden lehetőség elvéve? Hogy termelés már szinte nem s folyik, hogy semmi perspektíva?

Ebből a kiszolgáltatott helyzetből ki kell törnünk, Joe, mert nagy baj lesz. Megint más, hogy jelenleg nem biztos, hogy tudják a helyes irányt, mintha gyávák is lennének, és bennünket sújt az ebből származó összes következmény.

Mert már régen nem újabb kölcsönök után kellene kuncsorogni, hanem a régieket kellene elengedtetni. Ha ehhez a politikusaink gyávák, akkor tovább folytatódik a már így is minden határon túlcsordult eladósodás, meg a lakosságunk elszegényedése, a végletekig, esetleg valami szörnyű vérfürdőig, amit majd az ország feldarabolása követ.

Joe, a baloldali eszmekör éppen úgy - ha nem jobban - kiüresedett, mint a jobboldali. A minden ember egyenlő formula a mai gyakorlatban azt jelenti, hogy akinek több a pénze, egyenlőbb.

Joe, a jobb- és baloldali diktatúrák azért ilyen könynen nem moshatók egybe akkor sem, ha "a fasizmus hasonlít a kommunizmushoz". Mindegyik veszedelmes, talán egyformának tűnnek. Az a kijelentésed pedig, hogy "mindkettő jobboldali", tendenciózus ostobaság. Úgy beszélsz, mint aki fél szemére vak, csak a jobboldali politika hibáit látod, a baloldaliét nem. Kérlek, függetlenítsd Magad attól, ami a média suykol.

Joe, az ember egyéni szabadságjogai ebben a helyzetben csak üres malasztot jelentenek. A propaganda arsogja őket, egyébként csak minden féle megszorításokra, meg hecckampányokra szolgálnak ürügyül, mert túlságosan elvontak és üresek.

Emellett erősen csökevényesek is. Igazából már megérett az idő, hogy kiegészítsük őket néhány valóban korszerű szabadságjoggal, ami a többinek is tartalmat, értelmet ad.

Például a következőkkel:

  • Lakóhelyhez való jog
  • Otthonhoz való jog
  • Háborítatlan családi élethez való jog
  • Munkahelyhez és tisztességes megélhetéshez való jog
  • Létminimum feletti jövedelemhez való jog
  • Valódi politikai képviselethez és a politika társadalmi kontrolljához való jog
  • Gazdasági képviselethez és a gazdaság társadalmi kontroljához való jog

El tudod képzelni, mekkorát bődülnének ezektől a fene nagy liberális fődemokraták? Mit gondolsz, közénk lövetnének, ha utcára mennénk ilyen jelszavakkal? Mit szólnának a mögöttük álló, őket általában helytartóként használó pénzügyi és egyéb gazdasági formációk? Hamar kiderülne ám róluk, hogy - mégsem akkora demokraták...

De ha ezek ebben a pillanatban ténylegesen valóra válnának, akkor sem lenne még a dolog fenékig tejfel, még akkor sem lenne demokrácia. Ez a szó a legjobban lejáratódott kifejezések egyike lett, Joe...

Ahhoz, hogy a világ jobban hasonlítson a demokrácia ideájára, még számos, ma még látensnek sem nagyon mondható jogot (is) valóra kellene váltani.

Ilyeneket például a teljesség igénye nélkül:

  • Emberhez méltó neveltetéshez való jog
  • Alkotómunkához való jog
  • Elfogulatlan téjékoztatáshoz való jog
  • Nyelvhez és etnikai identitáshoz való jog

És nehogy azt hidd, hogy ezzel vége, mert ha ez is megvalósulna, még akkor se lenne demokrácia, bár jobban hasonlítana hozzá, és emberibb lenne a világ.

A szabad egyének szabad versengése stupid jelszó, ilyen társadalom sose létezett; valójában önfelszámoló társadalmi formációt rejt, mint annak szakadozó álruhája. Valójában sokkal rövidebb ideig létezett, mint az Általad szapult istenkirályságok, mert amazoknál lényegesen életképtelenebb. Nem mintha azok jobban működnének, de a világot a mainál még egy isteni monarcha is jobban vezetné, hiszen talán más szempontja is lenne a profiton kívül.

Persze, hogy nem liberális a finánctőke, de annak mutatja magát, a liberalizmus mögé rejtőzik, és a jelek szerint a jelszavaival Téged is átver. Helyenként Fukuyama szellemét érzem vigyorogni a hozzászólásodból, Joe.

Már Bibó István hangsúlyozta, hogy a liberalizmus torzulásának legfőbb oka a "funkciótlan és értelmetlen nagyvagyon" védelme, a multinacionális finánctőkéhez való törleszkedés. Mára ez még nyilvánvalóbb lett.

Joe, nincs jobboldali nép-nemzeti-pszeudokonzervatív kánon, nem 1905-öt írunk!!

Lehet, hogy próbálnak ilyet, de propagandánál tovább nem jutottak benne, a média persze felfújja.

Joe, nézd meg, milyen évet írunk.

Jelenleg liberális beállítottságú posztmodern kánon van - ami sokkal rosszabb minden népnemzeti próbálkozásnál.

 

 

Pete László Miklós (L. N. Peters)

lnpeters képe

Joe, kezdünk elbeszélni egymás mellett. A kánont nem politikára értem, mert ott igazából nincs. A kánont a költészetre értem, és végig következetesen ott is használom.

Nem akarok Neked most hosszan idézni kanonizált művekből, amelyek 2009-2012 között születtek, éppen ilyeneket gyűjtöttem egybe, és temérdek gusztustalan sort tehetnék ide kanonizált, ilyenolyan díjas szerzők alkotta művekből, amelyek egyértelműen a liberális gondolatvilág jegyében íródtak. Nem hozom őket, mert nem akarok hányingert kelteni.

Nem a népgyűléseken, hanem a ma íródó, kanonizált versekben. A kánon hovatartozása egyértelmű.

A demagógiára való célzásodról - ha nem is esik valami jól - azt kell mondanom, nem érv. Akkor sem, ha a média ma gyakorta használja mindenféle évrpazarlás nélkül, címkeként.

A legfontosabb gondolatokra nem feleltél, Joe. Azt hiszem, mi alapvetően ugyanazon az oldalon állunk, csak elvakít bennünket időnként a gyorsan múló jelen valamelyik csökevénye.

Két remek pártunk közül az egyik általában a gazdaságban idéz elő nagy bajokat, a másik meg a jogban. A mostani lehet, hogy előbb-utóbb mindkettőben, de még ez se biztos. A média hecckampány csak füst; ugyanaz a média mélyen hallgatott mindenféle megszorítások, sunyi elvonások, csökkentések idején, meg az államdósság sokszorozása idején.

Aki azt állítja, hogy a jelenlegi hiteleinket valaha is kifizetjük, elmekórtani jelenség. Akkor pedig a magyar politikának ezt figyelembe véve kellene működnie. Nem szabadna miattuk tovább szipolyozni az országot.

Elfogult vagy észrevehetően a baloldal javára, amely helytartókból áll, és a szabadságjogok demagóg hangoztatása mellett képes lenne koldusbotra juttatni, és megölni bennünket.

A hozzászólásod többi része a napi politikára vonatkozik, én azonban a lírai kánonról beszéltem, ami - minden gyarlósága ellenére - a napi politika jelenségeinél régibb és tartósabb dolog. Ehhez nem nagyon szeretnék hozzátenni semmit, gyűlölöm a napi politikát, és nem vagyok részrehajló, egyik pártból se nézek ki sok jót.

Néhány gondolatot azért talán mégis.

Végiggázolt rajtam a gengszterváltás óta minden létező csomag, próbababa voltam a családommal együtt a gazdaság és a politika leghülyébb próbálkozásaihoz. Közben időnként nagyon nehéz helyzetben voltunk. A Feleségem négyszer(!) lett közben munkanélküli, mindegyik alkalommal baloldali kormányzás idején. Kétszer a GYES alatt (amikor a szent liberális elvek szerint ugyan nem lehetett volna, de az elvek a kóbor apácák megtévesztésére valók, a kurzust a gyakorlat jellemzi). Minden megszorítás áldásait élveztük. Az összes kreténség dacára felneveltük a gyermekeinket.

A jobboldali kormányzás idején mindig lehetett 3-4 munkahelyem, ahogy most is. A baloldal megszüntetett ezt is, azt is, a létminimum szélére szokott szorítani bennünket, és még ott is mindenféle sunyi akadályokat állított a megélhetés elé.

Nem hiszek a jelszavakban, a tettekben hiszek.

Az elmúlt nyolc év során ebben az országban igen sokan ábrándultak ki a liberalizmusból, mert látták, mit jelent a gyakorlatban. Közelről látták, ahogy én is. Emiatt lett a kétharmad; hogy ki mennyire tud vele élni, más lapra tartozik.

Tudnod kell, Joe, soha semmiféle pártnak tagja nem voltam, nem is leszek.

Sok mindent túléltünk már együtt a családdal, tudom, hogy csak egyre rosszabb lesz, hiszen itt - kedves elitünknek hála - harminc éve gazdasági válság van, és folyvást felfelé mennek az árak.

De azt hiszem - bármit is kavarjon a jelenlegi rezsim - az igazi nagy baj akkor következik majd be, ha a baloldal még egyszer hatalomra kerül. Remélem, nem érem meg.

 

Pete László Miklós (L. N. Peters)

Mysty Kata képe

   A trubadur - státusz , kedvvel, tehetséggel végzett  örömszerzés, .... őket is alkalmazottaknak lehetett tekinteni.

   Csakhogy rájuk volt "hivatalos" igény....Persze, amíg lesz, márpedig lesz szerelem, mert  örök, lesz  a versre is igény.

   Ezt olvastam  és jó gondolatnak vélem: 

                          "a szerelem nyelve nem csupán  mai,   a pillanat nyelve:  ahogyan a középkori szerelmi költők akkor, ma is a pillanat nyelvén szólunk, mert vágytól átitatott szavainknak itt és most kell hatniuk.    A szerelem prezentizmusa, jelenidejűsége követeli meg."

         A másik még érdekesebb:  "“A világ is fordított”: és egyre jobban figyel a szerelem sötét oldalára, szerelem és szenvedés szétszakíthatatlan összefonódására, mintsem a szerelmi örömre vagy gyönyörre."

                      Forrás:http://jelenkor.net/main.php?disp=disp&ID=1012

    Kata                 

  "ne fogjon senki könnyelműen a húrok pengetésihez....!"    

lnpeters képe

Kata, örültem a forrásnak, de nem találom. Az Általad adott link használhatatlan.

Pete László Miklós (L. N. Peters)

Mysty Kata képe

 Utánanézek!

    Kata                 

  "ne fogjon senki könnyelműen a húrok pengetésihez....!"    

lnpeters képe

Joe, köszönöm ezeket a hozzászólásaidat, nagyon fontos dolgokra irányítottad a figyelmemet. A következő részben hasznát veszem.

Pete László Miklós (L. N. Peters)

Mysty Kata képe

    Kata                 

  "ne fogjon senki könnyelműen a húrok pengetésihez....!"    

lnpeters képe

Próbáltam a linkre menni, de nekem a japán légitársaságot adja ki. Viszont a jelenkor honlapjára felmentem, azt köszönöm, Kata!

Pete László Miklós (L. N. Peters)

Mysty Kata képe

 Akkor jól csináltad , mert éppen az volt!  Ha találok még küldhetem?

    Kata                 

  "ne fogjon senki könnyelműen a húrok pengetésihez....!"    

lnpeters képe

Igen, sokat segítesz! Nem tudom, mekkora lesz ez asorozat, de még nem látom a végét!

Pete László Miklós (L. N. Peters)

Mysty Kata képe

  Az nem baj, de  barangolok és segítek, ha tudok.

                         Ha nem haragszol, légy szíves már két versre áldásod adni.....a "Fényre vágyva"  és a "a Lelkemre festett freskó " ...e hétre szeretném tisztába tenni,  úgy átadni az  1.-es  csoportnak! Köszönettel!!!

    Kata                 

  "ne fogjon senki könnyelműen a húrok pengetésihez....!"    

lnpeters képe

Köszönöm, mindkettőt megnéztem.

Pete László Miklós (L. N. Peters)

Mysty Kata képe

 Akkor jól csináltad , mert éppen az volt!  Ha találok még küldhetem? Isten őrizz, hogy elutaztassanak Japánba..laugh

    Kata                 

  "ne fogjon senki könnyelműen a húrok pengetésihez....!"