Fekete hóesés - VIII.

Korábban abbahagytam ezt az esszésorozatot – most folytatom. Több okom is van rá, legfontosabb, hogy baráti vitát folytatunk egy kedves hozzászólóval a legutóbbi résznél.

http://lnpeters.sfblogs.net/2009/12/09/fekete-hoeses-vii/#comments

Időnként érdemes elgondolkodni azon, mi is a mítosz. Meg hogy mi is a mítoszrombolás.

Tudóséknál a “mítosz” szó vörös posztó, minden hihetetlen és alaptalan gyűjtőneve. Ebben persze nincs igaza. Elsorolni is hosszú lenne, mennyi csúfos vereséget szenvedett a “komoly” tudomány a lenézett mítosztól – ez az esszé azonban nem erről szól.

Elég széles körben ismert, hogy alternatív történelmi regényt írok Zrínyi Miklósról. A költő és hadvezér nem hal meg 1664. november 18-án a kursaneci erdőben, hanem tovább él, és ettől más lesz a magyar történelem. Nemcsak a magyar, az európai történelem folyama is más mederben hömpölyög tovább.

Zrínyi Miklós halálát a jelenlegi kanonizált történet-verzió szerint 1664. november 18-án a kursaneci erdőben, Csáktornyától nem messze 16 és 17 óra között egy vadkan támadása okozta.

Ebben az ügyben mi a mítosz? A politikai gyilkosság? Vagy éppen a vadkan?

A vadkan történetét nem az igazság, hanem csak az eltelt idő szentesíti, az évszázadok által rá rakódó vélekedések mára heggyé magasodó tömege. Az eltelt idő teszi mind “szilárdabbá”.

A magyar történettudomány akkor kezdődött, amikor még az ország a Habsburgok uralma alatt állt. Magától értetődik, hogy az uralkodó dinasztia egyetlen tagját sem lehetett a nemzet hősének meggyilkoltatásával vádolni.  Még közvetve sem.

Még a legellenszenvesebb Habsburg királyt, I. Lipótot sem lehetett ilyesmivel illetni.

A kiegyezés után már lehetett volna – módjával. A történettudomány azonban sokkal nehézkesebb, kitart a régi mellett. A komoly változáshoz általában meg kell várni, amíg kihalnak a régi szemlélet képviselői. Ez örökkévalóságig tarthat, mert a tudományos élet sajátos szokásrendje révén mindig lehet az ásatag, de “tudományos” – azaz belső adminisztratív támogatást élvező – nézetek mellé újoncokat találni, akik a régi tudósok pozícióit örökölhetik.

Az irodalom mindig merészebben nyúl a múlt nézeteihez, a tudomány dogmái nem kötik.

Nem én vagyok az első, aki Zrínyi Miklós halálának hivatalos verzióját megkérdőjelezi.

Ez a téma maga a csoda. Nehéz megérteni, hogy a magyar történettudomány korról korra miért ragaszkodik még mindig jobb ügyhöz méltó buzgalommal, ernyedetlen szorgalommal és lankadatlan kitartással az ócska és ostoba, ezer sebből vérző vadkan-meséhez ahelyett, hogy végre megkísérelné feltárni a politikai gyilkosság hátterét. A sertés meséje nem az igazság, hanem a mítosz. Nem is akármilyen mítosz.

A vadkan meséje a legrosszabb értelemben vett mítosz; maguk a gyilkosok találták ki gaztettük fedezésére.

De ezekben a részekben nem a gyilkosságot fejteném ki, hanem – a teljesség igénye nélkül – arról írnék, hányan is próbálták már bebizonyítani az igazságot, hogy Zrínyi nem egy felbőszült vadkan, hanem előre kitervelt, hidegvérrel és könyörtelenül végrehajtott politikai gyilkosság áldozata lett.

Voltaképpen már Bethlen Miklós Önéletírása sem “ártatlan” a vadkan-verzió hívei számára. Az erdélyi politikus ezt hosszú évtizedekkel Zrínyi halála után, ráadásul osztrák börtönben írta.

A maga tömörségében mesterien megfogalmazott szöveg. Látszólag ártalmatlan, pedig minden benne van, ami csak benne lehet. Mert mindent aligha írhatott meg az erdélyi politikus. Írása rendkívül intelligens: szinte a szánkba adja a kérdéseket. És a szánkba rágja a megoldást. Vadkan? Dehogy!

Bethlen nem beszélhet világosabban, de a sorok közt elmondja, mit gondol.

“Kisereglénk a hintóhoz, az úr is, hogy immár hazamenjünk; estefelé is vala. Azonban odahoza a fátum egy Paka nevű jágert, ki mondá horvátul: én egy kant sebesítettem, mentem a vérin, ha utána mennők, elveszthetnők. Az úr mindjárt mondá nekünk Zichyvel ketten, látván, hogy el akarunk menni vele: öcsém uraim, kegyelmetek csak maradjon itt; Vitnyédinek, Guzics kapitánynak: csak beszélgessen itt kegyelmetek, öcsém uraimékkal, csak meglátom, mit mond ez a bolond, ti. Paka, mindjárt visszajövök.”

Lássuk sorjában:

Mit mondhatott Zrínyinek a Paka nevű “jáger”?

Miért nem akarja Zrínyi, hogy vele menjenek?

Miért “bolond” Paka?

Itt kerül valahol a képbe a vadkan, de egyáltalán nem csörtetve, ahogy az igazi szokott, hanem szinte észrevétlenül. Ez nem is tud csörtetni. Ennek ez a létmódja, mert ez virtuális vadkan. Fedezékül szolgál egy rendkívül ravaszul kitervelt politikai gyilkossághoz.

A vadász – Paka – horvátul beszélt. Zrínyi értette. A mellette álló Bethlen és Zichy – nem.  A kissé távolabb állók közül Guzics várkapitány horvát anyanyelvű. Bármit is mond Paka, ő értené – ha közelebb állna. Vitnyédi nem ért horvátul.

Mit mondhatott Paka?

Bármit is mondhatott…

“Csak bocskorban lóra kapa, Paka után nyargala;”

Így indul egy tapasztalt vadász egy veszedelmes, sebzett vadkan üldözésére? Rendben, hogy korábban is csak bocskorban vadászott, nem ezzel van probléma. Az, hogy ő egyedül – azaz vadász kísérő nélkül – szeretett vadászni, nem jelenti, hogy maga bóklászott az erdőben. A korabeli vadászat egész infrastruktúrát mozgatott. Hajtók, vadászok, háló stb.

Ha Paka valóban egy sebzett kanról akar beszámolni, miért nem felettesének, a vadászmesternek jelenti?

Egyszerű a válasz. Mert Paka egyáltalán nem egy vadkanról számolt be. Paka el akarta csalni urát az előre megbeszélt helyre, hogy ott meggyilkolják.

Vajon mit mondhatott?

Valami olyasmit, amit Zrínyi nem hisz, de utána akar járni. A gróf nem sejti, hogy veszélyben van. Azt gondolja, néhány perc az egész. Hogyan is búcsúzott?

“csak meglátom, mit mond ez a bolond, ti. Paka, mindjárt visszajövök.”

Így válik el a társaitól, aki egy sebzett, de még támadásra képes vadkan felkutatására indul? Talán még egy végelgyengülésben vonagló vaddisznóra se így indul. De azzal meg Paka maga is végezhetne.

Mit mondhatott Paka?

“Az úr mindjárt mondá nekünk Zichyvel ketten, látván, hogy el akarunk menni vele: öcsém uraim, kegyelmetek csak maradjon itt; Vitnyédinek, Guzics kapitánynak: csak beszélgessen itt kegyelmetek, öcsém uraimékkal, csak meglátom, mit mond ez a bolond, ti. Paka, mindjárt visszajövök.”

Zrínyi nyomatékosan kéri, senki se tartson vele. A vendégek számára udvarias kérés, Guzics számára – választékos modorban közölt parancs.

“egy sabaudus [savoyai], Majláni nevű ifjú gavallér, Guzics öccse inasa, meg egy Angelo nevű kedves olasz inasa és a lovász nyargalának utána; mi ott a hintónál beszélgeténk”

Tehát elsőnek egy bizonyos Majláni (Magliani) indult el. Miért? Mi oka volt rá?

Tisztességes oka aligha lehetett…

A többiek elindulása érthető, Magliani után eredtek.

Magliani mégis percekkel hamarabb érkezett. A vadkant Pakán és rajta kívül senki se látta.

A következő részekben áttekintem a sertés-mítoszt megkérdőjelező irodalmat.

Folytatása következik.

Hozzászólások

M. Karácsonyi Bea képe

Ez nagyon érdekes téma....

lnpeters képe

Köszönöm, Sea! Régi esszésorozatot kezdtem folytatni, mert akadt egy makacs vitapartner.

Pete László Miklós (L. N. Peters)

vati képe

Mintha a Szent Imre herceget megölő vadkan reinkarnálódott volna. Én azt a vadkant is mítosznak tartom, különösen annak fényében, ahogy Vászollyal bánt napokkal később – Gizella királyné, a herceg anyja. Mintha ő készítette volna az utat Orseolo Péter számára. Amíg a sebesült vadkan mozogni képes, addig menekül, a támadáshoz csak végső esetben folyamodik, amikor már minden menekülési útvonalat lezártak előle. Ha viszont támad, legfeljebb feldönti az embert, de nem fordul vissza, hogy meg is ölje. Az a kursaneci vadkan viszont mintha lesben állt volna, hogy Zrínyi grófot a maga csapdájába becsalja. Bethlen Miklós a leírásában szépen elrejtette az igazságot például a vadkan által ejtett "sebek" részletezésében is. Csak a prédát elejtő nagyragadozók képesek "átgondolni", hol és hogyan kell megragadni áldozatukat, hogy meg is öljék. Ez a vadkan még azt is tudta, hogy a nyaki ütőeret kell átszakítani. Ahhoz azonban az ember fejét teljesen a szájába kellett volna vennie, hogy olyan sebeket ejtsen, amelyek a leírásban szerepelnek. Akkorára viszont a legnagyobb vadkan sem képes kitátani a száját. Szóval ennyi sebből vérzik Bethlen Miklós szemtanúi lerása. Mit akar még bizonyítani az a fura vitapartner?

Varga Tibor

lnpeters képe

Köszönöm, a legszívesebben átvinném oda a hozzászólásodat, Tibor!

Pete László Miklós (L. N. Peters)

vati képe

Ahogy gondolod, Lacikám, de fogalmazd meg talán a magad stílusában...

Varga Tibor

lnpeters képe

Pete László Miklós (L. N. Peters)

Ez valóban roppant érdekes téma, köszönöm, hogy olvashattam!:)
A végén már teljesen felbosszantottam magam azon, hgy mit mondhatott az a nyomorult Paka!
Most már ott tartunk, hogy az iskolában is tanítják, tanultuk azt, hogy ez a vadkan dolog valószínűleg kitaláció... Reménykedek benne, hogy valahogyan az ilyen aprólékos és pontos munkák segítségével összeáll a kép, és a hivatalos verzió is módosul! :)

lnpeters képe

Köszönöm!

Paka talán valami olyasmit mondhatott: "Jelentém nagyságodnak, az erdőn túl ég egy falu, talán a tatár dúlja."

Zrínyi ezt aligha hitte el - a vasvári béke megszegése nem volt a török érdeke, főleg nem úgy, hogy éppen Zrínyi legyen a szemtanúja - de elmegy, hogy megnézze. Azt gondolja, pár percen belül tisztázhatja...

Pete László Miklós (L. N. Peters)

vati képe

Folytatom, Lacikám, de most részletesebben. Megnyitottam a küldött linket, olvastam "zoológus" hozzászólásait, aki érzésem szerint "állattudós" létére kevesebbet tud a vaddisznókról, mint állítólagos szakember létére illene tudnia. Gyerekkoromban egy itteni vadászat után láttam egy elejtett, mintegy másfél mázsás vadkant, miközben nyúzták, egy gennyesen betokosodott ólomlövedéket találtak a bőre alatt. Csak bevillant ez az emlék, közben tájékozódtam a vadkan-irodalomban is ennek a "gyilkos" állatnak a természetéről, sajátosságairól. Ha megsebesítik, a seb súlyosságától függően elvonul, szaknyelven "sebágyba fekszik". Az általam látott állat így gyógyult meg első sebesüléséből. Lényeges dolog: apró szemeivel alig lát, a szaglása és a hallása viszont annál inkáb kifejlődött. Testalkatából fakadóan nem képes gyors fordulatokra, ha tehát gyorsan csörtetve támad, elég csak félreugrani előle, egyenesen továbbrobog, (lásd: orrszarvú!) s amíg az eltévesztett célt a szemével újra megkeresi, percek is eltelhetnek, ezért nem is kutatja, új célpontot keres. "Ha semmiképpen nem lehet menekülni előle, elég csak lefeküdni, halálos sebet úgy nem tud ejteni, mert a felső agyarai is felfelé hajolnak." Ez lényeges a további vizsgálódásokhoz: "csak alulról felfelé való fejmozdulatokkal tud sérteni, felülről lefelé soha." Ha gyors támadása közben találkozik a megtámadottal, azt akkor is legfeljebb a lábán, a hasán érheti sérülés, nem a fején és a nyakán. Amikor sebágyban fekszik, s eközben zavarják meg, akkor képes "veszett dühében" a támadásra, ilyenkor utolsó erejének a megfeszítésére is. A történet már itt is vérzik...

 

De most térjünk át a mesére, amelyet a fent leírtak nyomán tüzetes stílusvizsgálatnak vetettem alá. Legfontosabb részleteit ide kell másolnom újra, mert minden részletére ki kell terjedjen ez a vizsgálat, hogy semmilyen adat ne sikkadjon el. Zrínyi tehát előbb "löve egy nagy emse disznót". Egyetlen lövéssel ugyebár. Már készülődtek haza, "ekkor azonban odahozá a fátum egy Póka nevű jágerét..." Vagyis Zrínyi egyik vadászáról, tehát a szolgájáról van szó, "ki mondá horvátul: Én egy kant sebesítettem, mentem a vérin, ha utána mennénk, elveszthetnők." Miért fordult vissza Póka? Nyilván tudta a sebzett vadkan természetét, amelyet Zrínyinek is tudnia kellett: "majd meglátom, mit mond ez a bolond". Ezt a degradáló jelzőt azonban Póka már nem hallotta. Amíg Zrínyi szóban eligazítja Bethlent, Zichyt, Vitnyédit és Guzics kapitányt, elköveti a legnagyobb udvariatlanságot, engedetlenséget, amit szolga elkövethet urával szemben. Miközben előbb visszafordult a vad vére által jelölt útról, most mégis egyedül indul el. Mi járt a fejében? Mondjuk, mit válaszolt volna, ha az úr további kérdéseket tett volna fel? Erre talán nem volt felkészülve, és ha elhangzott volna egy kérdés az úr részéről, talán már le is lepleződött volna, ha szavakkal sikerült volna is elterelnie a gyanúját, képének színe változása elárulhatta volna. Mindenesetre valamit igyekezett elkerülni a gyors távozással, ezzel előttem már gyanúba keverte magát. Nézzük tovább! "Csak bocskorban lóra kapa, stuc (nyilván vadászkés) kezében, Póka után elnyargala". Ebből tudjuk tehát, hogy Póka már nem volt ott. Az indulási sorrend: 1. Póka. 2. Zrínyi. 3. Magliani és a többiek, Zrínyin kívül még öten.

 

És most nézzük Magliani elbeszélését egyes szám első személybe áttranszponálva! "Amint Póka után bémentem a disznó vérin az erdőbe..." Nem Zrínyi után? Zrínyi talán nem találta meg "a disznó vérit" a talajon, az avaron? Akkor Magliani hogyan találta meg? Most meghallják Póka jajszavát. A vadász egy horgas fán tartózkodik, "az úr arccal a földön, a kan a hátán, én hozzálövök, elfut a disznó..." Közvetlen közelről nem találja el, s a vadnak még arra is van ereje, hogy elfusson. Az igazi sebzett kan, ha van ereje, nem így viselkedik, hanem újabb támadója ellen fordul. Amennyiben valóságos volt az a disznó, akkor egészen furcsa dolgok történhettek. 1. Zrínyinek nem volt ideje kitérni  előle, az felöklelte, vagy éppen azért feküdt hanyatt, hogy a kezében lévő vadászkést, a disznó testébe márthassa, mielőtt az őrajta bármilyen sebet ejthetne. De hogy lehet, hogy az úr "arccal a földön" feküdt? Hátat fordított volna a támadójának, és a kan úgy öklelte fel? Ez egy harcban edzett katonáról elképzelhetetlen. 2. Még elképzehetetlenebb, hogy megvárja, amíg a kan halálos sebeket ejt rajta, amelyeket épp a szakemberek általam olvasott leírása szerint megint csak lehetetlen. Ám ha mégis így történt volna, akkor hogyan is történhetett? Nézzük most a Bethlen Miklós által látott és leírt sebeket! "A kan a hátán"... Vaksi szemeivel a sűrű, hosszú hajzat alatt megkeresi a fejbőrt, hogy a homloka felé, vagyis ha "arccal a földön" feküdt, akkor felülről lefelé szakítsa azt. A másik seb "ugyancsak bal felől a fülén alól az orcáján, a szeme felé," vagyis megint felülről lefelé. "A harmadik jobb felől, a nyaka csigájánál ment bé, s elé a toka felé ment. Ez is felülről lefelé. Magliani erről elfeledkezett, mikor a meséjét megalkotta. Mindinkább úgy vélem, hogy azt a fantomot Maglianinak hívták, de bűnpártolásban aligha tudnám felmenteni Póka vadászt, valamint gyanúsak a többiek is, akik a vadászat utáni vadászatra vele tartottak...

Varga Tibor

lnpeters képe

Köszönöm, Tibor - átviszem!

Pete László Miklós (L. N. Peters)

lnpeters képe

Vérzik bizony! A vadkan a magyar történelem egyik legostobább koholmánya.

Pete László Miklós (L. N. Peters)

vati képe

Így van, Jóska, és mindehhez még egy adalék: 1664. augusztus 30-án megkötötték a "szégyenteljes" vasvári békét. A szentgotthárdi csatában megvert törököknek adták Zrínyi birtokainak egy részét is. Már akkor megkezdődött a szervezkedés, amelyet Wesselényi féle összeesküvésként ismer a világ, s ennek vezére akkor még maga Zrínyi volt. Magyar nemzeti királyságot akartak, és a magyar koronát annak az I. Rákóczi György erdélyi fejedelemnek a fejére tették volna, aki a szerencsétlen lengyelországi hadjárata során elesett. Aligha kétséges, hogy a császári titkosszolgálat figyelte már akkor is, feltűnhetett nekik a csáktornyai kastély sűrű főúri látogatottsága. Ez bizony indítéka lehetett az előre kitervelt politikai gyilkosságnak...

Varga Tibor

lnpeters képe

Rákóczi ekkor már halott. A szervezkedést valóban Zrínyi vezeti, és a mai napig sem sikerült felderíteni. Kiváló nemzetközi kapcsolatai voltak, bár magyar királyságának tervét nem ő vetette fel, hanem a francia király, XIV. Lajos.

Pete László Miklós (L. N. Peters)

Haász Irén képe

Nagyon érdekes, a hozzászólásokkal együtt.

Én már azt tanultam, hogy lehetett másképp is az a hivatalos verzió. Pedig az nem tegnap volt...:)

 

lnpeters képe

Jó, ha azt tanultad...

Pete László Miklós (L. N. Peters)