SZENT JÁTÉK VAGY PROFÁN JÁTSZADOZÁS? (Mi a líra és van-e feladata?) - 32.
32. Rész
Annak idején a német klasszika gondolkodói, és különösen Goethe elvi alapon kárhoztatták az allegóriát. A weimari költőfejedelem egyenesen a művészet/vagy nem művészet egyik legfőbb kritériumának tekintette a szimbólum és az allegória közötti különbséget. 1803-ban Schelling egyik levelére válaszolva, amelyben a filozófus tanácsot kért, hogyan kell egy költői tehetséggel rendelkező fiatalember helyesen nevelni, Goethe ezt felelte:
- Értesse meg vele, mi a különbség szimbólum és allegória között![1]
Nehéz volna Goethe véleményével nem egyetérteni. A német költő pontosan tisztában volt a szimbólum fogalmával és jelentőségével.[2] A szimbólum nyitott, új és új tartalmakat magába olvasztani képes jelkép.[3] Profán értelemben is használható, de eredete az emberi lényeg birodalmából fakad. Megújulni képes, akár egyetlen személy is új összefüggések közé helyezheti. A szimbólum nem profán jelkép. Ereje a belső emberi tartalmakra való reagálásban van. Különböző kultúrkörhöz tartozó emberek számára is lehet jelentése, mozgósító ereje.
Az allegória merőben más. Közönséges megegyezésen alapul. Valami mostantól egészen mást jelent a számunkra, mint ami valójában. Az allegória zárt világ, más kultúrkörhöz tartozónak semmit sem mond. Az allegória sokkal alkalmasabb a profanizálásra, mint a szimbólum.[4]
Most következik a kánon egyik leglényegesebb tulajdonsága:
Jelenlegi kanonizált líránk – profanizált líra.
Valószínűleg a profanizálódás a legnagyobb veszedelem, ami a lírát fenyegetheti. Sőt, minden művészetre nézve ez lehet a legnagyobb veszedelem. Ez valóban felszámolással fenyeget; nemcsak a művészet, hanem minden érték következetes felszámolásával.
A román vallástörténész, Mircea Eliade vékony kötete, A szent és a profán[5] a közelmúlt legfontosabb könyvei közé tartozik. A szerző ebben az ember két ellentétes létmódjaként határozza meg a szentet és a profánt.
A szent fogalmának gyakorlati kialakítása – a szakralizáció – voltaképpen vallásos jellegű viselkedést jelent, de nem feltétlenül kapcsolódik valláshoz; a világban létezés adta erkölcsi felelősséghez annál inkább.
Szakrális kapcsolatban állunk mindazzal, ami számunkra önmaga létezésének okából fontos. Különleges tiszteletet érzünk iránta, vonzódunk hozzá, becsüljük és védelmezzük. Sohasem a haszon miatt.
Nem azért tiszteljük, mert
Ø Betartja az általunk hozott szabályokat
Ø Anyagi hasznot hajt a számunkra
Ø Fontos pozíciókhoz vagy egyéb előnyökhöz juttat.
Lehet, hogy mindezekre képes, de ez minket nem érdekel, a számunkra ezek egyike sem releváns.
Ami szent a számunkra, azt őszintén tiszteljük.
Ø Nem képmutatásból
Ø Nem nevelési vagy egyéb kényszer okán
Ø Nem azért, hogy mások lássák.
Ø Nem is azért, mert előnyöket várunk tőle.
Őszintén tiszteljük.
Az őszinte tisztelet nem számol, és nem mérlegel. Legfőbb ismertetőjegye a hűség. Szakrális tiszteletünk tárgyát nem vitatjuk, nem kritizálgatjuk, és nem áruljuk el. Ha mégis konfliktusba kerülünk vele, beleroppanunk.
Szakrális viszonyban állunk mindennel és mindenkivel, akit, vagy amit szeretünk. A szakrális kapcsolathoz minden esetben társul szegődik a hit. Őszintén hiszünk szeretetünkben a szeretett lény, dolog, fogalom különleges értékében. A hit ereje önmagában van, bizonyításra, levezetésre nem szorul, ilyesmit nem is igényel.
A szakrális jellegű kapcsolat az emberi lét alapjai közé tartozik. Normális esetben az ember eleve szakrális jellegű kapcsolatokba születik. Az anya-gyermek, illetve az apa-gyermek kapcsolat a legerősebb szakrális jellegű emberi viszonyok közé tartozik, amennyiben jól működnek. Alapjuk az anyai és az apai felelősség, amely idővel – évek, évtizedek múltával – maga mellé neveli a gyermeki felelősséget. Normális esetben a gyermek maga körül lát egy másik, igen fontos szakrális jellegű kapcsolatot, szüleik szerelmét, férj és feleség szakrális kapcsolatát, egymás iránti felelősségét.
Szakrális jellegű emberi kapcsolatok:
v Barátság
v Szerelem
v Tisztelet
v Szülő-gyermek kapcsolat
v Testvérek kapcsolata
Szakrális mindaz, ami érzelmi és erkölcsi egységet teremtve túlmutat az egyéni lét határain. Szakrális kapcsolat fűzhet bennünket a következőkhöz:
v Szerelem
v Család
v Haza
v Meggyőződés
v Hagyomány
Profán szemszögből ezek üres erkölcsi csigaházak. A profán módon nevelt, és kizárólag profán módon létezni tudó – voltaképpen súlyosan fogyatékos – ember ezeket valóban képtelen értelmezni. Nem képes megérteni, miért tart ki valaki a társa mellett, amikor olyanok is érdeklődnek utána, akik „csinosabbak és fiatalabbak”, esetleg „többet keresnek”; vagy miért kockáztatja valaki az életét a túlerővel szemben ahelyett, hogy „kiegyezne” vagy külföldre menekülne.
Szakralizáció nélkül emberi közösség nem létezik.
Folytatása következik.
[1] LUKÁCS György: Az esztétikum sajátossága, I-II., Akadémiai kiadó, Budapest, 1956: II/675.
[2] GOETHE, Johann Wolfgang: Antik és modern, Gondolat könyvkiadó, Budapest, 1981: 869.
[3] GOETHE, i.m. 548.
[4] Az allegória modern kori felfogásáról (is): GADAMER, Hans Georg: Igazság és módszer. Fordította BONYHAI Gábor. Gondolat, Budapest, 1984.
[5] Többször is kiadva, legutoljára talán: ELIADE, Mircea: A szent és a profán, Fordította BERÉNYI Gábor, Európa Könyvkiadó, Budapest, 2009.