Szerelem és líra - CL.

SZÁZÖTVENEDIK RÉSZ

 

v     Vajon a „minden egész eltörött” örökös ismételgetése valóban felment-e bennünket bármilyen felelősség alól?

 

Ez sokkal nehezebb kérdés annál, amilyennek tűnik. Látszólag nagyon könnyű a válasz, ha csak a józan ész egyszerű dimenziójának oldaláról közelítjük meg, hiszen a kérdés nyilvánvalóan abszurd.

 

Csakhogy…

 

A legújabb kori hivatalos líra önvédelmének igen fontos eleme az a gondolatrendszer, amely arról igyekszik meggyőzni bennünket, hogy a líra valamely, a józan ész dimenziójáról merőben különböző szférában mozog, ahol az egyszerű hétköznapi logika érvénytelen. Ezért a líra szavai és szószerkezetei „nem azt jelentik” amit egy hétköznapi párbeszédben jelentenének, talán még a közönséges képzavar se képzavar.

 

Fentebb, ahol Petri versével foglalkoztam, már érintettem ezt a nagyon is fontos kérdéskört. A tanulmány lezárásában újra vissza kell majd térnem rá.

 

Külön dimenzióban mozog-e a líra? Hivatalosan nyilvántartott, kinevezett és díjazott kanonizált költőink légiói valóban a Parnasszus olyan beláthatatlanul magas és fennkölt régióiban vitézkednek, ami a hétköznapi ember, az „alacsony tömeg” számára érthetetlen és felfoghatatlan?

 

Napjaink hivatalos költői ezek szerint meghaladják a jelen normális kommunikációjának szintjét?

 

Esetleg más fajhoz tartoznak? Genetikailag fejlettebbek a többi embernél?

 

Nem hinném.

 

Az ilyen típusú manipuláció talán olyan régi, mint maga a világ.

 

Időről időre, a történelem szinte minden korszakában meg akarják győzni az embereket, hogy a hétköznapi, természetes emberi érzelmeknél, értékeknél van, ami „sokkal fontosabb”. Van valami magasztos, fennkölt, amit a hétköznapi szív és agy nem foghat fel, valami mérhetetlenül fenséges.

 

Korábban már beszéltem Corneille darabjairól, egy pillanatra visszatérek.

 

A Horatius arról akarja meggyőzni nézőit és olvasóit, hogy a hősnek „a kötelesség” teljesítése érdekében le kell gyilkolnia húgai szerelmeit. Mi az, amit a felfoghatatlanul értelmetlen és embertelen áldozatért kap cserébe a „hős” Horatius és városa? Alba Longa behódol Rómának…

 

Itt lepleződik le a „fennkölt érték” gügye manipulációja. A „magasztos kötelesség” bizony nem egyéb, mint az abszolutizmus sugallta sivár parancs-erkölcs felmagasztalása. Nem sokkal több üres propagandánál, ahogy az általa hirdetett erkölcs sem jobb az SS „morálnál”: „becsületem a hűség”.

 

Az ilyesmi utólag mindig lelepleződik. Az utókor könnyedén rájön, hogy a király meztelen volt. A rajongva tisztelt „magasztos” értékből semmi sem marad.

 

Corneille manipulációja viszonylag egyszerű, jelenlegi kanonizált líránké kissé bonyolultabb.

 

Folytatása következik.

 

 

Hozzászólások

lnpeters képe

Ez pontosaosan így van, Joe. Ez az alapja minden hamis kánonnak - de valahol minden sznobizmusnak is.

Pete László Miklós (L. N. Peters)

hubart képe

A kanonizált líra által létrehozot "fenkölt érték" egyrészt önkielégítő pótcselekvés, amin a józan gondolkodású ember csak mosolyog, másrészt viszont veszélyes játék, mert a társadalomtól teljesen elszakadva esztétikai tartópilléreket épít egyfajta übermensch filozófiához. 

lnpeters képe

Így van.

Pete László Miklós (L. N. Peters)