Szerelem és líra - XV.

Tizenötödik rész

A szerelemtagadó ideológiák általában arról igyekeznek meggyőzni bennünket, hogy léteznek a szerelemnél „sokkal komolyabb” motivációk. Ideje, hogy szemlét tartsak ezek felett.

Természetes motivációk a következők:

    Jó és megfelelő táplálkozás
    Biztonságos, meghitt otthon
    Egészség
    Harmonikus megjelenés
    Hosszú élet
    Alkotómunka
    Elismerés

Látszólag ezekkel a motivációkkal nincs is semmi gond, az ember legtermészetesebb vágyai egytől egyig. Csupán akkor gondolkodunk el, amikor a következőt megpillantjuk:

    Harmonikus, örömszerző szexuális élet.

Együtt tehát a következőképpen fest:

    Jó és megfelelő táplálkozás
    Biztonságos, meghitt otthon
    Egészség
    Harmonikus megjelenés
    Hosszú élet
    Alkotómunka
    Elismerés
    Harmonikus, örömszerző szexuális élet

Ezzel előttünk áll az emberi igények jó szándékú, de merőben anyagias indíttatású megfogalmazása. Látszólag minden együtt van, mégis sikerült közülük kihagyni – a szerelmet. A „harmonikus, örömszerző szexuális élet” ugyanis – bár filozófiai értelemben feltételezi – önmagában még nem jelent szerelmet. Az sem mindegy, mit tekintünk harmonikus, örömszerző szexuális életnek. Az emberi igények hasonló, statisztikai indíttatású számba vétele gyakorlatilag következetesen mellőzi a szerelem figyelembe vételét, hiszen a rendelkezésre álló eszközökkel nem képes érdemleges információkat szerezni róla.

A természetes motivációk egész rendszerét újra kell gondolnunk ahhoz, hogy megtalálhassuk a rendszerben a szerelem helyét.

Itt azonban ez korántsem lehetetlen.

Egészen más eredményre jutunk azonban, ha azzal a fogalommal foglakozunk, ami a „komoly” vélemények szerint az emberiség mindenkoron legkomolyabb és legelismertebb motivációja. Ami előtt minden egyéb meghátrál, ami önmaga is elég bármi megmagyarázására, és ami önmagában indoklásra nem szorul és természetes. Ez pedig az érdek.

Ez ugyan a tiszteletreméltóság jelmezét igyekszik magára ölteni, de nem boldogul vele. A maskara hol nagy, hol meg kicsi. Itt lóg, amott meg szorít.

Az érdek fogalma maximálisan visszaél azzal a dogmával, hogy nem szorul külön magyarázatra. Nem tanulság nélküli, ha kissé lemeztelenítem.

Mit is jelent voltaképpen az, hogy érdek? Mire motivál ez a fogalom?

Vegyük számba:

    Tárgyak birtoklása
    Terület birtoklása
    Pénz birtoklása
    Újabban merőben virtuális, nem kézzelfogható vagyonok birtoklása
    Hierarchiában másoknál magasabb státusz megkaparintása
    Mások feletti uralom
    Szexuális és egyéb ösztönök maximális kielégítése
    Bármiféle versengésben előny szerzése, megtartása, növelése
    Konkurensek, versenytársak vagy haragosok semlegesítése
    Sérelmek megtorlása
    Valamilyen szituáció hátrányos tulajdonságainak megszüntetése

Nagyjából ezeket értjük érdek alatt. Az érdek motiválhatja személyek, embercsoportok, intézmények, vagy éppen országok cselekedeteit.

Ezek vajon magasztosabbak, fontosabbak, emberibbek, mit a szerelem? Méltóbb motivációk? Aligha…

Ezek azonban együtt alkotják minden szerelemtagadás „eszmei” alapját. Ezek azok a „komoly dolgok”, amelyek „fontosabbak a szerelemnél”.

Voltaképpen az emberi társadalomnak nincs a lírán kívül szinte egyetlen olyan komoly intézménye sem, amely ezekkel szemben védelembe venné a szerelmet.

A szerelmi lírának a társadalomban nagyon komoly küldetése van.

Folytatása következik.

Hozzászólások

Roppant érdekes volt, köszönöm.

Mysty Kata képe

 Szeretettel hoztam Neked...

Babits Mihály

O lyric love

 

Terólad száll a dal, zivatarverte líra,
lantverte zivatar, lírai szerelem!

feletted ég az ég, alattad messze nyílva
a pokol, ingatag jársz ingatag helyen.

Örök parázsmező égeti földi lábad
s az égő fájdalom táncolni megtanít:
ütemes sántaság, mint aki tűzbe hágott
s kit kígyó csíp bokán, kapkodja lábait,

Kiáltanál, tudom, de zene lesz a jajból
mert egy ajk hangszerűl hangolta ajkadat
egy szép zenés ajak, mely dalt fakaszt a dalból,
mint hangvillát ha ütsz, másik is hangot ad.

Ó hóbillentyűs ajk zenés, meleg csodája
hogy gyengéd hangjaid betöltik az eget
s mint rezgést rabul ejt a zongorák pedálja
ha elhallgatsz, a lég zenéje emleget.

Ó kedvesem, ki vagy? Előtted messze nyílva
az ég, sugárosan jársz sugaras helyen;
utánad dús pokol, zivatarverte líra,
lantverte zivatar, lírai szerelem.

    Kata                 

  "ne fogjon senki könnyelműen a húrok pengetésihez....!"