Szerelem és líra - XXXV.

Harmincötödik rész

 

Az egységes világnyelv kialakulása – amennyiben a jelenlegi trendeket és a világot uraló magánhatalmak ízlését követné – most katasztrófa lenne. Lehet, hogy a későbbiek során – ha az ember az emberré válás útján egyszer valóban előbbre jut – majd a jelenleginél jobb kondíciók mellett is felmerülhet a kérdés, de erősen meggondolandó, érdemes-e, szabad-e az egységes globális kultúra érdekében feladni a többi nyelvet és vele a többi kultúrát. Tudjuk, hogy vannak kis nyelvek, de nincsenek kis kultúrák. A jelenlegi nyelvek és kultúrák helyett az esetleges egységes globális nyelv – bármelyik lenne is az – semmit sem ígér, és semmiféle valódi fejlődést nem jelentene.

 

A római birodalom története igen sokat mondhat nekünk egy civilizációról, kialakulásáról, fejlődéséről, hanyatlásáról és pusztulásáról. Alapos tanulmányozását kötelezővé kellene tenni mindazok számára, akiknek bármilyen közük van a Földünket jelenleg irányító mohó magánhatalmakhoz. Nagy szükségük volna okulásra az ilyeneknek, hiszen határozottan úgy tűnik, mintha tudatosan törekednének a földi civilizáció elpusztítására. Mohó, gátlástalan és ostoba profithajszolásuk, felelőtlen játszadozásuk országokkal és nemzetekkel; a helyi kultúrák felszámolására irányuló nagyon nyilvánvaló törekvésük kétségtelenné teszi, hogy sem az értelmi képességeik, sem pedig a céljaik hasznossága nincs arányban a kezükben összpontosuló hatalommal. A Föld jelenleg olyan versenyautóra emlékeztet, amely teljes sebességgel száguld, de a vezetője éppen megvakult, ráadásul a jobb lába görcsöt kapott a gázpedálon, és ijedtében teljesen elfelejtette, mire szolgálnak a pedálok és a kormánykerék.

 

A római birodalom története igen szemléletes példákkal szolgál a számunkra, mi történik azokkal a népekkel, amelyek feladják nyelvüket, kultúrájukat, hogy a hódítók kultúráját átvéve romanizálódjanak, hasonuljanak uraikhoz nyelvükben és szokásaikban. Az életre való, életképes népek helyett életképtelen és fejlődésre alkalmatlan birodalmi massza keletkezett; és a profithajszában – mert az a civilizáció is nyereségelvű volt – kiégtek és tönkrementek az összetartó erők.

 

Érdemes végigtekinteni a II-IV. század római történetíróinak beszámolóin, tömérdek analógiát találhatunk bennük. Mindenkinek ajánlom, tanulmányozza például Plutarkhosz egyes műveit, mit ír a görög történész arról, miért és hogyan fogy a görög vidékek lakossága, vagy miért hallgatnak a jósdák. Olyan korban, amikor a jelenleg forgalomban lévő tankönyvek buta megállapításai szerint még „virágzott” a római birodalom.

 

A romanizáció a közösséget megtartó és erkölcsileg összefogó helyi hagyományok helyett felhígulást, felszínes és kizárólag anyagi természetű célok sóvárgását, „profithajszát” jelentett. A római erkölcsök közmondásszerű összeomlása, a nép zömének beteges, a kínban, szenvedésben, vérfürdőben örömét lelő söpredékké válása intő jel; hasonló tünetek már a mi világunkban is felfedezhetők.

 

A római birodalmat elpusztító germán harcosok fölényérzetét is megértjük, már Tacitus is a germán erkölcsöt állította példaként az önfelszámoló társadalomban élő rómaiak elé. A római civilizáció hatóköre a Földközi-tenger medencéjére terjedt ki, pusztulása is ezt a területet érintette.

 

Mi lesz, ha egy globális civilizáció pusztul el? Újabb Atlantisz? Visszatérés a kőkorszakba? A történettudományunk ugyan bezárkózik saját dogmáinak rácsai mögé, de a kultúránk, a mitológiáink, a hagyományaink mintha deja vu-t kiáltanának erre.

 

Nem olyan jelenségekkel van-e tele a világunk, amelyeket a mitológiák a vízözön előtti emberiség bűnei közt említenek? Véletlen lenne ez?

 

Nem érdemes felvetni a rabszolgatartás kérdését, hiszen – a mai civilizáció is rabszolgatartó, vagy ahhoz nagyon közel áll.

 

Voltaképpen mindig is volt rabszolgaság. Ez a förtelem végigkíséri az emberiség egész történelmét. Minden korban nevet cserélt, letagadták, hazudtak a létezéséről – de mindig is volt. Sohasem szűnt meg. Hozzátartozik az emberiséghez, mint macskához a nyávogás. Az eszmék tagadják, a gyakorlat meg folyton igazolja. A rabszolga státusz mindig is létezett, csak különféle eufémizmusokkal helyettesítették. A Földön ma is létezik sokféle néven. Minden kontinensen. Mindenki azt képzeli, hogy az ókor volt az igazi rabszolgaság időszaka, pedig ez nem igaz. Az antik éra is csak azért tűnik a rabszolgatartás időszakának, mert megjelent, és tényezővé vált a pénz. A rabszolgaságot nem az embertelenség teszi, hanem a pénz. Ahol mindent piacosítanak, maga az ember is árucikk lesz.

 

A rabszolgaság igazi korszaka: az új és a legújabb kor. Szülőanyja pedig: a pénz. A gazda már nem érzi kötelességének a szolgája eltartását, hanem ad neki valami csekély pénzösszeget. Amit aztán – a tisztes eltartással szemben – bármikor kedvére csökkenthet. Ez az igazi rabszolgaság. Ha valahol nem fizetnek annyit a munkáért cserébe, hogy a munkavállaló tisztességesen megélhessen belőle, ott rabszolgaság van. Minél tartósabban áll fenn a helyzet, annál inkább tükrözni kezdik a törvények a valós viszonyokat, a rabszolgaságot. Ebbe az irányba „haladunk” most.

 

Az a véleményem, hogy az egységes globális világnyelv bevezetése ebben a pillanatban világrabszolgasághoz vezetne. A megtartó, életképes helyi kultúra, a nyelvek és hagyományok feladása „semmiért egészen”, egy „közös nyelv” érdekében minden orwelli fantáziát megszégyenítően aljas világrendhez vezetne. Mintha a harmadik birodalom nyerte volna a második világháborút…

 

A huszadik század igen sokat tett a majdani világrabszolgaság megvalósulása érdekében. Talán meglepő, amit mondok, de talán nem is gazdasági értelemben ment a legmesszebb, hanem a kultúra területén. A későbbiekben erre még visszatérek.

 

Olyan időket élünk, amikor a globálissal szemben felértékelődik a lokális hagyományok, a helyi kultúrák szerepe.

 

A világot uraló magán hatalmak semmit sem gyűlölnek jobban, mint a lokális kultúrát és a hazafiságot. Mindenütt létrehozták és támogatják azokat a helyi komprádor erőket, amelyek a romanizációt, a helyi kulturális hagyományok felszámolását szolgálják. Ezzel egybeesik az oktatásnak csaknem az egész világon tapasztalható szétzüllesztése, a kultúra felhígítása. Utóbbin nemcsak az úgynevezett populáris, vagy tömegkultúrát értem, hanem a magát „elit”-nek minősítő szubkultúrát is, hiszen a szerepe semmivel sem jobb, és az átlagos nívója sem magasabb az előbbinél.

 

A globalizáció káros törekvéseit egyedül a helyi kultúrák háríthatják el. Olyan új kultúra kialakításával, amely méltó választ ad a romanizációs kihívásokra, ápolja, ébren tartja a nyelvet, a helyi és a nemzeti kultúrákat, egyúttal pedig a jövő elvárásainak megfelelően újra definiál, és újra megfogalmaz olyan létfontosságú fogalmakat, mint család, haza, hazaszeretet, hazafiság, egyéni, családi és nemzeti felelősség. A régi nacionalista és egyéb beidegződések helyett ki kell alakítani anyanyelv, haza és hazafiság új, korszerű fogalmait, és a nekik megfelelő etikát.

 

Az új nemzet- és haza-fogalomnak szinergikusnak kell lennie; eleve konfliktusmentességre, együttműködésre kell törekednie. Egymás kultúrájának kölcsönös tisztelete mellett egyenrangúságra, kooperációra törekedve kell segíteni egymást hagyományai fenntartásában.

 

A nemzeti kultúrák egymásra vannak utalva, a mindent elsöpörni akaró „globális” érdek ellenében csak együtt állhatnak meg.

 

Rengeteg fogalmat kell újra tisztázni. Miféle közösség a nemzet, kik tartoznak hozzá? Nem olyan egyértelmű a kérdés, mint amilyennek tűnik. Az anyanyelv szerepe nyilván rendkívül fontos, de hol a határ? Lehet, hogy nem is lehet egységes nemzet-kritériumot kialakítani, de valamiféle mozgó, vagy munka-definícióra mindenképpen szükség lesz. A területi elv nem tartható, el kell fogadni, hogy ugyanazon terület, város esetleg nem egy, hanem több nemzetnek is hazája, mert a hagyományaik odakötik őket. A világban jelenleg még igen sok megoldatlan probléma forrása vezethető vissza ide.

 

A helyi közösségeknek egymásra támaszkodva kell majd létrehozniuk azokat az intézményeket és eljárásokat, amelyek értelmes korlátok mögé kényszerítik a jelenleg még felelőtlenül garázdálkodó „globális” erőket.

 

Kell-e mondanom, milyen óriási szerep vár mindezek során a lírára?

 

Az anyanyelven szóló, mindenkihez eljutó szépséges költészetre, amely hibátlan ritmusával az élet folytonosságának a jelképe évezredek óta.

 

A szerelmi líra meg különösen fontos lesz.

 

Folytatása következik.

Hozzászólások

M. Karácsonyi Bea képe

Újfent ajánlom mindenkinek!

...és én ismételten élvezettel olvastam.

Köszönöm.

lnpeters képe

Köszönöm!

Pete László Miklós (L. N. Peters)