Szerelem és líra - XC

Kilencvenedik rész

Szerelem nélkül a szexualitás puszta biológiai funkció, voltaképpen éppen a szerelem az, ami a szexualitást humanizálja, az emberi méltóság szintjére emeli. Talán a legjobb szó: megszenteli. Szerelem nélkül a szexualitás, az állatok szintjén – vagy még az alatt – marad.

Szexualitás és szerelem között csak abban az esetben beszélhetünk átfedésről, ha a szexualitás a szerelem világának része. A fentebb felsoroltak esetében ezt nem mondhatjuk el, ilyenkor a szexualitás nem tartozik a szerelem világához, annak kialakulását nem is segíti, sőt akadályozza.

Egyszer majd eljön az idő, amikor a történelem folyamataiban is megláthatjuk a szerelem jelentőségét.

Ha szemügyre vesszük saját közelmúltunk történetét, döbbenetes dolgokat vehetünk észre.

A Rákosi-korszak sok szenvedést hozott a magyar nép számára, de összefogásra, a család megbecsülésére kényszerített. A karácsony munkanappá tétele, a padlássöprések, kitelepítések, kuláklistázások korában család volt az egyén fellegvára, ahogy minden nehéz időszakban.

1956-ban rendkívül erősnek mutatta magát a magyar nemzet. A gyáva világ csodálatának középpontjában dacolt a világ legerősebb szárazföldi hadseregével rendelkező hatalmával, felelevenítve legszebb forradalmi tradícióit. A magyar nép akkor sokkal erősebbnek tűnt, mint a XX. században bármikor.

A hatvanas években, Kádár János rendszerének konszolidálódása idején lényegében Trianon óta először a magyar nép határozottan hinni kezdett valami értelmes jövőben. Ez csak ritkán függvénye a politikának. A nemzet nem lett hithű kommunistává, vicceket faragott a rendszerről, az oroszokról, meg a hatalom erőszakszervezetéről, és őszintén hitt az értelmes munka eredményében.

Úgy gondolom, ekkoriban lényegesen fontosabb szerepet töltött be a mindennapi életben a szerelem, mint bármikor előtte vagy utána. Az emlékezetben egyértelműen felfelé ívelő korszakként maradt meg. A hatvanas évek „demográfiai hulláma” nem csupán számbeli gyarapodást hozott; soha nem neveltek ebben az országban annyi gyermeket szeretetben, mint akkoriban. A mai napig gyakorlatilag az ekkor született emberek képezik az ország legértékesebb nemzedékét, ők őrzik a leginkább a szerelmet. Minden más generációnál jobban.

Aztán valami történt, amitől az egész kificamodott, legkésőbb a hetvenes évek közepén, de talán hamarabb. Akkor roppant meg valami a magyar társadalomban. Jóval a gazdasági válság begyűrűzése és az áremelések előtt. A hétköznapi szemlélet dermesztően és jéghidegen anyagiassá vált, a falvakat és városokat ellepték az újgazdag stílusban emelt csúf, csiricsáré építmények, a korrupció és az urambátyám kapcsolatrendszer újra elhatalmasodott, elborította az országot a képmutatás.

Ez lehetett az a korszak, amikor valami megtört, valami tönkrement. Az anyagiasságnak ebben az orgiájában, amikor a hivatalos „hogyan éljünk?” demagógia mellett „kicsi vagy kocsi?” viták zajlottak, és amikor pénzért, hatalomért, ingatlanért, külföldi útért ezrek adták el és oda magukat, megfogyatkozott a szerelem hatalma. Itt és ekkor kezdődött az összeomlás.

Nem a külföldi kölcsönök döntötték romba mindennapi életünket, hanem az azokat felvevő honfitársaink párját ritkító erkölcstelensége. Már a nyolcvanas években cikkek sorozata mesélt róla, miféle elképesztő feltételekkel vették fel hiteleket az ország számára. Megesett, hogy Uganda hivatalos képviselője a hazája nevében megvetéssel utasította el azokat a nevetséges feltételeket, amit a magyar küldöttek némi baksisért – például az azóta már rég a roncstelepen rohadó BMW-ért – habozás nélkül elfogadtak.

Közben itthon a státusszimbólumok hajszolása, a harácsolás, a mindent elöntő perspektíva nélküli vagyongyűjtés olyan közerkölcsöt teremtett, amely lehetetlenné tett mindenféle fejlődést, a kiegyensúlyozott anyagi fejlődést is.

A hetvenes évek közepén már magunkon is nevettünk. Kinevettük a képmutatást, protekciót, a terjedő kapzsiságot, de egyre keserűbb humorral. A korrupció már oda növekedett, hogy kialakult bizonyos „támogatások” ára. Némely egyetemi szakra már csak ezen a módon lehetett bekerülni. Ennek is „szabott ára” volt.

A szerelem térvesztésének legszomorúbb jele az erkölcsi rothadás. Az emberi erkölcs alapja a szerelem. Az ember talán éppen annyira erkölcsös, amennyire tiszteletben tartja a szerelmet. A szerelem a Lét törvénye. Ha a hétköznapi életben valami kiszorítja a mindennapok céljai közül a szerelmet, a társadalom válságba jut. Így rothasztotta szét a nyolcvanas évek elejének magyar társadalmát a nagyon közönséges anyagiasság.

Pedig akkor a maihoz képest még jólétben éltünk, tudtunk közép- és hosszabb távra tervezni, mindenkinek, aki dolgozni akart, volt munkahelye, és hosszú évekig ugyanannyiba került a kenyér. Az akkor sokat szidott kétezres havi fizetésből kétezer gömb fagylaltot lehetett vásárolni – messze meghaladta a mai bérek vásárlóértékét.

Mindezek ellenére akkor már éreztük a teljes magyar társadalmat átjáró rothadást. Az anyagiasság abszurd eldurvulását.

A gazdasági problémák csak mindezek után kezdődtek.

A folyamat végeredményét ma láthatjuk.

Folytatása következik.

Hozzászólások

M. Karácsonyi Bea képe

Szeretettel olvastam ezt a részt is, tetszett.

Szepesi Zsuzsanna képe

Fájdalmasan igaz, tényeken alapuló írásod megrázott! Mikor fogják ezt társadalmi és "illetékes" szinten is felismerni-belátni? Érdemes lenne megvizsgálni, mindez a szerelem nélküli anyagiasság hogyan döntötte romba az oktatást, aminek eszement fejetlenségét, ugye, tapasztalhatjuk. Hogyan neveljünk ki egy értékes generácót, ha ez a rothadás elérte az iskolákat is?

Szeretettel olvastalak: Zsuzsa

Szepesi Zsuzsanna

Mysty Kata képe

  Napokban erről beszélgettünk mi is itthon..., tanár voltomban is ezt  tapasztaltam . Valóban helyesen gondolod és ecseteled ...

    Kata                 

  "ne fogjon senki könnyelműen a húrok pengetésihez....!"    

lnpeters képe

Nagyon szépen köszönöm - csak tudnánk az okát, csak tudnánk csírájában elfojtani...

Pete László Miklós (L. N. Peters)

hzsike képe

Én is sokat kaptam ettől a fejezettől is. Köszönöm, hogy elérhetővé teszed számunkra is, kedves Laci.

Szeretettel:Zsike: :)

lnpeters képe

Megtiszteltél, drága Zsike, nagyon szépen köszönöm!

Pete László Miklós (L. N. Peters)

Kedves László!

Kíváló "kórrajzod" eszembe juttatta azokat az időket, melyeket nem visszasírni, de értékelni kell, ha másként nem, a szerelem tükrében. Számomra az írás értékét híven tükrözi, hogy fáradtan ültem le az olvasáshoz, és most " (s) jutott eszembe számtalan szebbnél szebb gondolat" - megyek is írni, mert az utóbbi időben igencsak elmaradtam.

Kedves László!

Gratulálok és várva a folytatásra üdv: József

lnpeters képe

Nagyon szépen köszönöm, József!

Pete László Miklós (L. N. Peters)

Gratulálok! Az eddigi kedvenc részem! Mélyésgesen igazat írtál, azt hiszem. Jó volt olvasni! :)

lnpeters képe

Nagyon szépen köszönöm!

Pete László Miklós (L. N. Peters)