Mi is a helyzet a ritmussal?

A ritmus a vers legfontosabb formai követelménye, olyannyira, hogy a különböző vers-meghatározásokból is kihagyhatatlan elem. Hegedüs Géza Költői mesterség című, verstannal foglalkozó kötete szerint a ritmus a nyelvben lévő hangtani elemeknek észlelhető törvényszerűség szerint való visszatérése. 

A kötött verselésnek ritmikai szempontból különböző fokozatai vannak. A legegyszerűbb (úgy is mondhatnám, legprimitívebb) követelmény a szótagszám következetes betartása. Ebben az esetben a vers ritmusát a soronként meghatározott számú szótag, és a rímek alkotják. Ezzel a lehetőséggel többnyire a kezdő, vagy az amatőr költők élnek.

Az igényes kötött magyar versben időmértékes vagy ütemhangsúlyos ritmusról beszélhetünk. Verstechnikailag a legmagasabb forma a szimultán verselés. Ez utóbbi azt jelenti, hogy egyazon versben egyszerre van jelen mindkét fajta ritmus.

Tulajdonképpen a rím is egy ritmikai elem, hiszen egy hangtani eszköz szabályos visszatéréséről van szó.
A ritmus egy speciális, sokkal lazább formája a gondolati ritmus, ami nem a hangtani elemekre épít, hanem magára a tartalomra, és a szabad vers sajátja. 

Mivel az emberi fül érzékeli a magyar nyelvnek mind a hangsúly szerinti hullámzását, mind pedig a hanghosszúság időmértékének hullámzását, ez a két ritmus hatással van egymásra. Erősítheti, gyengítheti, vagy éppenséggel kiolthatja egymást, akár a fizikai hullámok. Sokszor érzékelhetjük azt, hogy egy szabályos időmértékes ritmusban megírt vers ütemhangsúlyosan elmondva „botlik”, és ugyanúgy, fordítva. Ha az ütemhangsúlyos verset megpróbáljuk időmérték szerint skandálni, furcsa disszonanciában lesz részünk.

Versírás közben nemegyszer tapasztalom azt, hogy bár a ritmikai képletet betartva írtam meg a sort, mintha nem jönne ki a dallama, csak ha egy bizonyosféleképpen skandálom. Sokszor annyira zavar, hogy át kell írnom a már kész sort. A dolog nyitja, hogy  a kétféle ritmus között fáziseltolódás, interferencia jön létre. Ez a jelenség a szimultán verselésben nem fordulhat elő, hiszen ott tudatosan van egymáshoz igazítva a kétféle ritmus.

Az időmértékes és az ütemhangsúlyos verselés is bizonyos esetekben lehetővé teszi a különböző szótagszámú sorok használatát, hiszen a pontosan betartott verslábak, vagy ütemek lüktetése áthidalja a sorok szótagszám szerinti különbségeit. Ezzel a lehetőséggel élve változatosabbá, lazábbá tehetjük a verset, oldottabb formát hozhatunk létre.

Ugyanúgy, az írásjeleknek által meghatározott olvasásnak is lehet ritmikai szerepe, hiszen a vessző, és a mondatvégi központozási jelek (pont, felkiáltójel, kérdőjel) szünetet követelnek, a szünetnek pedig időtartama van, akárcsak a szótagoknak.

Hozzászólások

Mysty Kata képe

 Örömmel olvastam röviden irányadó verstani útmutatásaidat!

    Kata                 

  "ne fogjon senki könnyelműen a húrok pengetésihez....!"    

lnpeters képe

Remek! Köszönöm, Feri! Kérlek, folytasd!

Pete László Miklós (L. N. Peters)

Imádom a verstant, kedvenc olvasmányom, szolgálati táskám alkotórésze.

Amikor az egyik művészeti kör vezetője kijelentette,  jól írok szabad verset, ettől annyira megijedtem, hogy azóta visszatértem a gyökerekhez (is). Lehet szárnyalni kötött környezetben is!

S lehet szárnyalni kötött pályán is, a kisiklás veszélye nélkül, csak be kell tartani a játék szabályokat.

Kedves Ferenc!

Gratulálok a gondolatébresztő írásodhoz.

Üdv: József

M. Karácsonyi Bea képe

"Versírás közben nemegyszer tapasztalom azt, hogy bár a ritmikai képletet betartva írtam meg a sort, mintha nem jönne ki a dallama, csak ha egy bizonyosféleképpen skandálom."

Bocsánat, nincs alsó idézőjelem...

Sokszor voltam már így én is, tanulságos bejegyzés.

hubart képe

Örülök a hozzászólásodnak, mert éppen azt terveztem, hogy a folytatásban  illusztrálom néhány példával az felmerülő problémákat. Te ezt most megtetted helyettem. Ez bizony így van, hogy időmértékben két rövid szótag egyenlő egy hosszú szótaggal. No de minden esetben élhetünk-e ezzel a nyelvünk adta lehetőséggel? Szerintem nem! A lazább versszerkezeteknél, dalszövegeknél minden további nélkül, De a klasszikus kötött versformák esetében (például hagyományos szonett) aligha. Éspedig azért nem, mert nem csak a sorok időtartam szerinti hosszúsága számít, hanem az egy sorban lévő impulzusok száma is, vagyis az, hogy hány szótagból áll a sor. Ugyanez a helyzet a sorkezdő hangsúlytalan névelővel, a „felütéssel”. Előadófüggő ugyanis, hogy hogyan fogja értelmezni, hangsúlyozni a szavaló a felütést. Dalban átsegít ezen az akadályon a szöveget kísérő melódia ami az olvasásra, vagy szavalásra szánt vers esetében hiányzik. A költő nem kalkulálhatja be előre, hogy majd megzenésítik a versét, hacsak nem direkt azzal a szándékkal írja, vagy pedig éppenséggel felkérésre. A jó vers éppen attól jó, hogy olvasva, szavalva, vagy akár zenei kíséret mellett is megállja a helyét a forma porondján.

Helyes tehát az a szemlélet, hogy lehetőleg olyan verset kell írni, amelyik nem szorul rá az előadóművész kozmetikázására. Nem kell elharapnia a sorkezdő névelőt a hangsúlytalan felütés kedvéért, vagy pedig kitartani az időmértéket (ütemet) a központozásnál csak azért, hogy azáltal kerüljön egyensúlyba a vers ritmusa. A jó vers nem ad okot a hangsúlyozási és egyéb ritmushibákra, mert eleve olyan a felépítése. Ezért tartom a szimultán verselést a ritmika magasiskolájának.

A hexameterekben megírt verseknél igen ritka, úgy is fogalmazhatunk, hogy alig van olyan példa, ahol a sorok szótagszáma megegyezzen, mivel ezt megvalósítani nem kicsi feladat. Az időmérték pontos betartása ugyanis igencsak leszűkíti a költő rendelkezésére álló szókészletet, és ha mereven ragaszkodik a formai megkötöttségekhez, akkor bizony a tartalom, a kifejezőerő sérülhet. Ezért van az, hogy az időmértékes ritmus szabályzata különböző engedményeket tesz (a sor belsejében a rövid szótag helyett néhol lehet hosszút használni, a sorvégeken pedig hosszú helyett rövidet). Vannak viszont olyan kötöttségek is, amelyek esetében nincs helye kompromisszumnak. Ilyen például az, hogy hexameter esetében az utolsó előtti versláb mindig daktilus, az utolsó pedig trocheus, vagy spondeus. 

Következésképpen mindig az adott feladat határozza meg azt, hogy mennyire szükséges ragaszkodni a formai megkötöttségekhez, és hol engedhetünk meg magunknak némi költői szabadságot. Természetesen, mint a művészet valamennyi ágában, itt is a végeredmény számít, nem pedig az alkotással eltöltött idő, vagy az izzadságcseppek száma.

Bizony, a vers lényege a ritmus....Nasznos, jó írás!

Én nem is mindig számolom, inkább a fülemre hallgatok írás közben...

hubart képe

Köszönöm mindnyájatok figyelmét, hozzászólását. Rövidesen teszek majd fel valami hasonlót a rímről is. 

hzsike képe

Nagyon hasznos sorozatot indítottál el, kedves Feri. Valóban nem ártana folytatnod, bár tudom, az idő mindannyiunknak korlátokat szab. Tanulni sohasem szégyen és sohasem késő! Mindig jól jön egy kis "szakmázás"! :)

Örömmel olvastam, köszönöm szépen.

Szeretettel:Zsike  :)