Szerelem és líra - CV.

Százötödik rész

 Ezzel még mindig nem mondtam el mindent a költő önmagával szembeni felelősségéről. Sajnos itt feltétlenül ki kell térnem költő és magánember viszonyára.

Újra le kell szögeznem: a versben beszélő költői én semmiképpen sem azonos a hétköznapi magánéletbeli személyiséggel, a költő mindennapi énjével; de nem is független tőle, legalábbis nem olyan mértékben, ahogy azt manapság mondják és gondolják. A költő a gyakorlatban csak akkor lehet hiteles, ha magánéleti gesztusaival sem kérdőjelezi meg a műveiben foglalt üzenet hitelességét.

Erről majd kissé később, sajnos a mai gyakorlatban ennél jóval alantasabb esetek fordulnak elő. Maga a „költő” státusz az, ami hitelét veszítette a közvélemény igen jelentős rétegei előtt. A költő, mint magánember, képtelen megfelelni a költő-státusz követelményeinek.

Napjaink némelyik kanonizált költője a „költő” jelenségébe vetett bizalmat magánéleti tevékenységével (is) olyan mértékben ingatta meg a közvélemény bizonyos rétegeiben, hogy azt mindenképpen helyre kell állítani.

A felsorolt esetek főszereplőit nem kívánom nevesíteni, nem a személy a fontos, hanem a jelenség. Némelyik szinte kísértetiesen hasonló módon esett meg több főszereplővel is.

A verseiben folyton a kozmikus magányról, reménytelenségről, a lét és az élet értelmetlenségéről dalol X költő. Az előadásán is elmondja, hogy a világ úgy rossz, ahogy van, és ő ezen eszme következetes képviselője. Semminek semmi értelme. Sőt: tények sincsenek. Olyan végtelen depressziót rittyent maga köré, hogy néhányan már az öngyilkosságon törik a fejüket. Minden reménytelen, értelmetlen, az emberi élet pöcegödör, az emberiség saját piszkában fetreng, a nagyobb luxus csak büdösebb fekália. Az általános harakiri légkörében aztán roppant kínos, amikor az író-olvasó találkozó után a nihil prófétája rideg és kicsinyes üzletembernek bizonyul, pitiáner módon alkudozik a tiszteletdíjról, az esetleges ráadás beszélgetésért a szerzői est szervezőitől külön honoráriumot követel. Közben ostoba, pökhendi stílusával éppen azokat sérti vérig, akik esetleg a rajongói lehetnének.

A magány fájdalmas érzésének, a szerelem kétségbeesett vágyának poétája Y. a várhatónál jobban kezd, bizonyos hölgyek szívét megdobogtatja. Úgy tűnik, a találkozó sikeres lesz, a versek némelyik sorát a publikum már érteni véli. Talán meg is szeretné a költő személyes varázsa miatt. Y azonban bunkóval veri agyon saját sikerét, amikor bumfordi módon kezd ki az egyik hölggyel, akit utána gyorsan le is ribancoz. Biztos, ami biztos. Amikor a szervezők nagy nehezen feloldják a konfliktust, elvonul egy olyan hölggyel, akit maguk a helyiek tartanak szajhának. A kiábrándulás tökéletes, bár a fogadtatás valóban szívélyes volt.

A remek előadónak és szellemes társasági embernek bizonyuló Z költő az első órában teljesen megnyeri magának a közönséget. Ekkor azonban elvérzik egy provokátorral, vagy talán csak egy naiv olvasóval szemben. A kérdező idézi a poéta azon sorait, amelyek tárgya „a kedves lucskos pinája”, és úgy kérdez, hogy költőnk nemigen kerülheti el a szókimondó választ. Költőnk ideges lesz, dühödten ágál, meleg éjhajlatra küldözgeti a kérdezőket. A jól indult este ripacskodásba fúl. A poéta ideje fennmaradó részét részben a vitának szenteli, részben meg annak, hogy megpróbálja kitalálni, melyik rosszakarója küldte a nyakára a provokátort.

Pedig neki kellett volna pontosan tisztában lennie azzal, hogy nála magánál hol van a nyilvános és az intim személyesség határa. Ha az említett kifejezés nála a nyilvános személyesség kategóriájába tartozik, és ezt a kedvese is elfogadja, akkor tudnia kell róla nyilvánosságban fesztelenül, megbotránkoztatás nélkül beszélni. Ha azonban erre képtelen, akkor rá kell döbbennie, hogy mégiscsak elvetette a sulykot, amikor saját intim személyes szféráját akarta nyilvánossá tenni, a botrányt nem a provokátor okozta, hanem saját maga. Felelőtlen volt – elsősorban önmagával szemben.

Magam is többször tapasztaltam már, és még többször hallottam másoktól, milyen az, amikor egy költő a saját központozatlan versével küszködik. Irdatlan hibákat ejt, keveri a szezont a fazonnal, nyögdös, zagyvaságokat olvas – pedig az ő verse. Ilyenkor saját maga buktatja meg az írásjelek mellőzésére vonatkozó összes magasröptűen ostoba „művészeti” elvet.

Ezek mind olyan egyedi esetek, amikor nyilvánosan nevetségessé válik a költő státusza. Rendre olyan emberekkel történik, akik úgymond „hivatásos” költők, magyarán a foglalkozás megnevezését kérő űrlapok megfelelő rovatába ezt írják: költő. A naiv – vagy álnaiv – emberek ilyenkor kérdik meg: Vajon mit művel ez a fickó reggel nyolctól délután ötig? Költ?

Hamarosan arról is kell majd néhány sót ejtenem, mennyire lehet a költő státusz, illetve mennyire lehet foglalkozás.

A személyes hitelesség ugyanis annak függvénye, hogy mennyire forrott össze személy és státusz. A mai bürokratikus időkben sokan azt képzelik, hogy mindennek a dokumentáció a lényege. Az esetleg a költő, akit a bürokratikus apparátus annak nyilvánít. Majd alapítanak valami költőképző szakot, és a jövőben csak az nevezheti magát költőnek, aki rendelkezik költői végzettséggel.

Mindez természetesen abszurditás. A költői státusz merőben más. Ha csak egyszerűen az mondjuk: Petőfi Sándor, az sokkal nagyobb távlatokat jelent, és univerzumnyival nagyobb hitelt, mintha azt mondanánk, Petőfi Sándor költő.

A költő státusza – különleges státusz.

 

Folytatása következik.

Hozzászólások

M. Karácsonyi Bea képe

Ha valaki őszinte a verseiben, igaz arcát mutatja,  érzéseit írja meg, akkor nem fognak benne csalódni.

(Hosszabban írtam, de sajnos mentésnél minden eltűnt, az oldal sem látszott...)

M. Karácsonyi Bea képe

Azért még azzal kiegészíteném, hogy tökéletes ember nincs. Csak az Isten.

Egy verselő is ember, ki több gyarlósággal, ki kevesebbel. És azt hinni, hogy egy versíró tökéletes, badarság. Épp a verselők, mivel érzékenyebbek az átlagembernél, ingatagabbak is, erősebb reakciókat váltanak ki belőlü(n)k dolgok, ezért vannak olyan versek is, amelyek az adott pillanat versei.

Harag, szerelem, vágy, kín és más is jelenik meg bennük.

Akik mindig ugyanarról írnak, ugyanúgy, egy sablonos, pátoszos vagy modern és kitalált énképpel,  tehetségtelenek szerintem. Azoknak nem javaslom az írást.

lnpeters képe

Ez is sokféle lehet. A Négyesy-körben Juhász Gyulát tartották a legtehetségesebb költőnek, Babits és Kosztolányi elé sorolták. De nem futotta be azt a pályát, sőt sokan egytémájú egyérzésű költőnek tartják.

Sok tényezőn múlik...

Pete László Miklós (L. N. Peters)

Mysty Kata képe

 Érdekes volt, örömmel és érdeklődéssel olvasom!

    Kata                 

  "ne fogjon senki könnyelműen a húrok pengetésihez....!"    

hubart képe

Hasonló devianciákat én is tapasztaltam, és gondolom, hogy tapasztalunk mindnyájan, akik könyvbemutatókon, szerzői esteken megfordulunk. Az igazi értékes ember nem kell önértékelő szavakkal bizonyítsa saját kiválóságát, éppen a szerénysége lehet az a háttér, ami kontrasztot szolgálhat az irodalmi produktuma számára. A művei majd mindent elárulnak róla az értő fülek, szemek előt. Mutasd meg mit írsz, hogyan írsz, és megmondom, ki vagy! :) Azt is tapasztaltam, hogy "kononizáltéknál", egyfajta divatos póz az, hogy a dekadencia fertőjében tetszelegnek, mintha az lenne a mérhetetlen tehetségük fokmérője. Ismerek olyan költőt, aki Adyt játszik, no nem tehetségben, hanem külsőségekben.
Nagyon jól megvilágítottad a költői státusz hivatás- és életformaviszonyait. 

hzsike képe

Fantasztikus rész volt, remek "életképekkel", élő példákkal! Tanulságos lehet mindannyiunk számára... Hallottam már hasonló esetekről én is.

Köszönöm kedves Laci.

Szeretettel:Zsike :)