Szerelem és líra - CCLXIII.

KÉTSZÁZHETVENHARMADIK RÉSZ

 

Fentebb már láttuk, miféle művek születnek a kánonban. Ennek ellenére a kérdés érvényes.

 

Születhetnek-e egy ilyen rendszerben valódi remekművek?

 

Természetesen születhetnek, hiszen remekmű minden helyzetben létrejöhet.

 

Csakhogy…

 

A rendszer nem támogatja a remekművek létrejöttét. A kánon maga az intézményesített kontraszelekció.

 

Ennek jele, hogy igen sok olyan művet kanonizál, amely a klasszikus esztétikai ideálnak nem felel meg, a klasszikus szemlélet értelmében lírai értéket nem hordoz.

 

A kánon rendszerének nem érdeke, hogy remekművek szülessenek. Remekművek esetén ugyanis

 

  • A művek közkinccsé válnak
  • Magyarázatukhoz nincs szükség külön, zárt apparátusra.
  • A rendszer átjárhatóvá válik.

 

A kánon sajátos zárt szubkultúra. Elsősorban önmaga fenntartása az érdeke. Hogy zárt szubkultúra maradhasson, és kiváltságai felett rendelkezhessen. Nincs szüksége remekművekre. Helyette olyan versekre van szüksége, amelyeket remekművekké magyarázhat.

 

Folytatása következik.

 

Hozzászólások

Csilla képe

Fordítva is igaz. A remekműveknek sincs szükségük a kánonra. 

lnpeters képe

Nincs bizony!

Pete László Miklós (L. N. Peters)

hubart képe

Az irodalomnak sincs szüksége kánonra, sem alkotói, sem fogyasztói szinten. A kánon a művészetek zsákutcája, és lassan már csak a közvetlenül érintetteket és a sznobokat érdekli.

lnpeters képe

Igen. A kánon a művészet hatalmi alávetésének eszköze.

Pete László Miklós (L. N. Peters)